کد خبر : 1055
دیدگاه‌ها برای نشست اعضای شورای عالی استان با استاندار/لزوم احداث کارخانه فراوری بوکسیت در سرفاریاب بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 - 21:28
-

روشن بود که با فرمان احمدزاده، قرار است تحولی اساسی در وضعیت موجود صورت بگیرد. چرا که در نشست شورای برنامه‌ریزی گفته بود: گفت‌وگوهایی در تهران برای موضوع بوکسیت سرفاریاب آغاز شده و تصمیم بهتری برای این معدن گرفته خواهد شد

نشست اعضای شورای عالی استان با استاندار/لزوم احداث کارخانه فراوری بوکسیت در سرفاریاب

نشست اعضای شورای عالی استان با استاندار/لزوم احداث کارخانه فراوری بوکسیت در سرفاریاب
باید در منطقه سرفاریاب کارخانه فرآوری بوکسیت بزنند و اشتغال 100 تا 200 نفری ایجاد کنند، یعنی آن کاری را که در جاجرم انجام می‌دهند

گزارش پایگاه خبری عصرکهگیلویه”امروز در دیدار اعضای شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با استاندار،بحث داغ محافل وفضای مجازی این روزها یعنی موضوع معدن بوکسیت سرفاریاب مطرح شد.
گفتنی است بوکسیت از سنگ‌های معدنی باارزشی است که تنها در چند نقطه از ایران به دست می‌آید. سرفاریاب چرام یکی از این معدود مناطق است. بوکسیتی که از سرفاریاب استخراج می‌شد، به صورت خام از کهگیلویه و بویراحمد خارج می‌شد و عایدی چندانی برای استان نداشت. به همین خاطر سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد (۱۶ بهمن ۱۴۰۰) فرمان جلوگیری از خروج بوکسیت سرفاریاب را صادر کرد. در این جلسه، استاندار کهگیلویه و بویراحمد از فرماندار چرام خواست جلوی استخراج سنگ بوکسیت از معادن گرفته شود چرا که بدون آنکه خدماتی به استان داده شود بوکسیت از استان کهگیلویه و بویراحمد خارج می‌شود. احمدزاده در آن جلسه گفته بود: بوکسیت سرفاریاب چرام، برای استان بهره‌مندی ندارد و هیچ خدماتی به استان نمی‌دهد، وقت آن رسیده که جلوی خروج بوکسیت را بگیریم، و باید در پایین‌دست کارخانه ایجاد کنند و شغل برای مردم ایجاد شود.
از آن موقع روشن بود که با فرمان احمدزاده، قرار است تحولی اساسی در وضعیت موجود صورت بگیرد. چرا که در همان نشست شورای برنامه‌ریزی گفته بود: گفت‌وگوهایی در تهران برای موضوع بوکسیت سرفاریاب آغاز شده و تصمیم بهتری برای این معدن گرفته خواهد شد.
داستان خروج بوکسیت از استان مسکوت مانده بود تا اینکه امروز  (۳ اسفند ۱۴۰۰) در دیدار اعضای شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با سید علی احمدزاده استاندار این استان بار دیگر موضوع معدن بوکسیت سرفاریاب مطرح شد.
کیانی باوند رئیس شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار تلاش‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد را برای آینده استان امید بخش دانست و اظهار داشت: آقای استاندار کهگیلویه و بویراحمد فضای فیزیکی شورای اسلامی استان در شأن این نهاد مردمی نیست.
وی در ادامه به وضعیت بغرنج شورای اسلامی استان به لحاظ امکانات و تجهیزات اشاره کرد و گفت: شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد حتی «موس» کامپیوتر ندارند
رئیس شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار با اشاره به معدن بوکسیت سرفاریاب گفت: سرفاریاب منبع معادنی است که برای دیگران نان دارد و برای مردم ما غصه.
وی خطاب به استاندار گفت: دستور حضرتعالی مبنی بر جلوگیری از خروج معادن بوکسیت، نوری از امید و شوق را در دل مردم سرفاریاب ایجاد کرد. سال‌ها معادن بوکسیت این منطقه را به غارت می‌بردند و هیچ سودی برای مردم منطقه نداشت.
رئیس شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابی چرام اشاره کرد و گفت: پروژه بیمارستان چرام سال‌ها است که وضعیت مناسبی ندارد و از حضرتعالی و نماینده محترم کهگیلویه بزرگ که اعتباری برای این پروژه گذاشتید، تشکر می‌کنیم. انتظار می‌رود به جهت اینکه مردم برای درمان و بهداشت با مشکلات کمتری مواجه شوند، در ساخت این بیمارستان تسریع شود.
باوند بر حفظ منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: برای حفاظت از اراضی ملی باید همه پای کار باشند.
رئیس شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد از استاندار استان خواست که بازدیدی از شورای اسلامی استان و معادن بوکسیت چرام در سرفاریاب داشته باشد.
باوندگفت : تلاش های حجت الاسلام موحد و فرماندار چرام در پیگیری مشکلات و در خواست های مردم قابل ستایش هست که تاکنون پابه پای استاندار پیگیر بحث معادن بودند وقطعا انتظارداریم اجازه ندهید بیشتر ازاین معادن به غارت برود
احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در حاشیه این دیدار در مورد فرمان خود مبنی بر جلوگیری از خروج بوکسیت در استان گفت: الأن مردم از وضع موجود خیلی ناراضی هستند؛ مردم می‌گویند ما از این معادن فقط انفجارها، تردد، سنگینی ماشین‌ها و خرابی‌ها نصیب‌مان شده است و این معادن عایدیِ دیگری برای ما ندارد و بوکسیت را فقط بار می‌کنند و می‌برند.
احمدزاده گفت: باید خدماتی به مردم منطقه داده شود. مردم از این وضعیت ناراضی هستند و باید رضایت منطقه و مردم جلب شود.
وی ادامه داد: به همین خاطر ما پیشنهاد دادیم مجموعه ایمیدرو یک کارخانه برای ما در آن منطقه بزنید که ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کند.
وی با اشاره به نشست در تهران و پیگیرهای حجت الاسلام موحد افزود: ما گفتیم اگر شما غیر از کارخانه آلومینیا یک کارخانه دیگری در منطقه احداث کنید، بیایید بوکسیت ما را ببرید.
احمدزاده گفت: خیلی هم با من تماس می‌گیرند که ممنوعیت را بردارم، اما این ممنوعیت به خاطر مردم است؛ مردم اجازه نمی‌دهند.
وی تشریح کرد: پیشنهاد ما این است که یا باید در منطقه سرفاریاب کارخانه فرآوری بوکسیت بزنند و اشتغال ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفری ایجاد کنند، یعنی آن کاری را که در جاجرم انجام می‌دهند، اینجا انجام دهند. یا اینکه یک کارخانه دیگر در منطقه ایجاد کنند که ظرفیت اشتغالی درهمین حدود داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.