کد خبر : 10619
دیدگاه‌ها برای روزی به‌نام بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور/ مورد جدیدی از تالاسمی ماژور در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 2:05
-

زوجین ناقل بیماری تالاسمی جهت انجام مراقبت به صورت ماهانه به مراکز و خانه های بهداشت مراجعه کنند

سید حسین رازیان

روزی به‌نام بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور/ مورد جدیدی از تالاسمی ماژور در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است

روزی به‌نام بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور/ مورد جدیدی از تالاسمی ماژور در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است
ازدواج‌‌های فامیلی در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد تالاسمي ماژور بسيار شايع است

 

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشت کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان به دلیل اجرای موفق برنامه پیشگیری از ابتلا به تالاسمی ماژور بیش از۵ سال است که تولد تالاسمی ماژور نداشتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی عصر کهگیلویه، بهمن رشیدپور با بیان اینکه ۱۸ اردیبهشت (۸می) روزجهانی تالاسمی است، گفت: با توجه به مادام العمربودن بیماری و هزینه‌های سنگین درمان، لزوم حمایت اجتماعی از این بیماران ضروری است.

مدیر پیشگیری از بیماری معاونت بهداشت کهگیلویه و بویراحمد، افزود: در حال حاضر بدلیل اجرای موفق این برنامه و تلاش‌های مجموعه بهداشت و درمان خوشبختانه بیش از ۵ سال است که تولد تالاسمی ماژور در کهگیلویه و بویراحمد به ثبت نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه تالاسمی یک نوع بیماری ارثی است، گفت: تالاسمی از شایعترین بیماری‌های ژنتیکی است این بیماری با خودنمانی‌های بالینی حالتی بدون علامت تا وضعیتی بسیا‌ر شدید و وخیم بروز می کند.

رشیدپور با بیان اینکه ژن معیوب بطور مغلوب و و غیر وابسته به جنس از نسلی به نسلی دیگر منتقل می شود، عنوان کرد: تالاسمی” یک بیماری مادرزادی است و تالاسمی ماژور نوع شدید این بیماری است که در آن هر دو والدین ژن معیوب را دارند. در نوع مینور فقط یکی از والدین ژن معیوب را دارد و این گونه افراد از نظر بالینی با افراد سالم فرقی ندارند.

وی با بیان اینکه به دلیل ازدواج‌‌های فامیلی در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد تالاسمی ماژور بسیار شایع است، گفت: این بیماران که اغلب فرزندان پدرو مادر مبتلا به تالاسمی و یا یکی از آنها هستند ، دچار خستگی مزمن ، رنگ پریدگی ، دردهای ناتوان کننده استخوانی ، بیماری قلب و پر کاری طحال می‌شوند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی کهگیلویه و بویراحمد افزود: برنامه نامناسب بهداشتی، فقدان آگاهی مردم درخصوص احتمال پیشگیری از بیماری و ناتوانی‌های ژنتیکی و مادرزادی به شیوع این بیماری دامن می‌زند.

وی انجام مشاوره ژنتیکی و مراقبت های لازم را در جهت پیشگیری از این بیماری موثر دانست و عنوان کرد: خوشبختانه در استان با توجه به انجام مراقبت های زوجین ناقل تالاسمی هیچ مورد جدیدی از تالاسمی ماژور مشاهده نشده است و انتظار می رود همچنان زوجین ناقل بیماری تالاسمی جهت انجام مراقبت به صورت ماهانه به مراکز و خانه های بهداشت مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.