کد خبر : 2672
دیدگاه‌ها برای معرفی کتاب «امنیت در غوغای خاورمیانه» بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 14 خرداد 1401 - 18:19
-

معرفی کتاب «امنیت در غوغای خاورمیانه»

معرفی کتاب «امنیت در غوغای خاورمیانه»

معرفی کتاب؛ «امنیت در غوغای خاورمیانه» کتاب «امنیت در غوغای خاورمیانه» که به ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل دهی به محیط امنیت منطقه ای می پردازد در سال ۱۴۰۱ با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است. این کتاب در ۳۴۸

معرفی کتاب؛
«امنیت در غوغای خاورمیانه»
کتاب «امنیت در غوغای خاورمیانه» که به ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در شکل دهی به محیط امنیت منطقه ای می پردازد در سال ۱۴۰۱ با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است.
این کتاب در ۳۴۸ صفحه به کوشش «بهروز خشت زر» تألیف شده و در شمارگان ۵۰۰ جلد توسط انتشارات «بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس» به بازار نشر عرضه شده است.
در مقدمه کتاب می خوانیم:
امنیت مهم ترین و بزرگترین نعمت برای هر جامعه ای است و سایر نعمت ها در پرتوی این نعمت معنا و مفهوم می یابد.
محیط منطقه ای آسیای جنوب غربی (خاورمیانه)، طی یک دهه گذشته با شکل گیری برخی تحولات، با نوعی بحران امنیتی مواجه است. این بحران امنیتی، در واقع نوعی تغییر در نوع و شدت کنش های متقابل فی مابین چند دولت منطقه ای و فرامنطقه ای است، که ضمن افزایش احتمال مخاصمه نظامی و بی ثبات سازی روابط، ساختار نظام بین الملل را نیز به چالش می کشد.
جمهوری اسلامی ایران در محیط امنیتی خاورمیانه با معضلات متراکمی مواجه بوده است که سعی در رفع آنها دارد. یکی از معضلات اساسی، مربوط به امنیت و محیط امنیتی کشور می باشد. محیط امنیتی ایران که شامل «محیط مجاور» و «محیط منطقه ای است، در ارتباط مستقیم با تحولات و تغییرات منطقه خاورمیانه بوده و از طرفی در عصر جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات، متأثر از فرایندها و تحولات جهانی است. خاورمیانه، منطقه مهمی است که دارای اهمیت ویژه ای بوده و امنیت و ثبات در آن، ارتباط مستقیمی با امنیت
جمهوری اسلامی ایران دارد. تحولات جدیدی که در این منطقه رخ داده است، تحولاتی که با فروپاشی شوروی آغاز و با حوادث پس از یازده سپتامبر از جمله حمله آمریکا به افغانستان و عراق، گسترش ناتو به شرق، طرح خاورمیانه بزرگ و گسترش سلفی گری و انقلاب های عربی و در نهایت با پدید آمدن گروههای تکفیری به اوج خود رسید، باعث تغییر در ساختار قدرت در منطقه گردیده و امکان ایفای نقش ایران در شکل دهی به محیط امنیت منطقه ای جدید را افزایش داده است.
در عین حال، حضور مستقیم قدرت های فرامنطقه ای در این محیط امنیتی، به ویژه در منطقه مجاور ایران و تلاش آنها برای شکل دهی ائتلافات جدید قدرت در منطقه، امنیت ملی ایران را مورد تهدید قرار داده است. با توجه به تلاش کشورهای منطقه مبنی بر تعمیق حضور قدرت های فرامنطقه ای و عدم واگذاری نقش فعال به ایران، این کشور راهبرد امنیت منطقه ای خاص خود را برای مدیریت بحرانهای خاورمیانه در پیش گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.