کد خبر : 4477
دیدگاه‌ها برای *《نگذارید خبرنگارنماها آبرویِ خبر و رسانه را ببَرند!》* بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مرداد 1401 - 19:18
-

صداقت رازِ پیروزی در جنگ رسانه‌ای بین دو جبهه حق و باطل است و شکست جبهه باطل با تمام عدد و توانش شاهدی بر این مدّعاست. باندبازی و جناح‌بازی در خبرسازی ثمره‌اش در درازمدّت مهر خوردن بر چشم، گوش، دل و قلم خبرنگار و خبر‌رسان است که دیگر ارتزاق از دروغ برایش یک عادت می‌شود و بنا به یک قول قدیمی کار به جایی می‌رسد که دروغش را رفته رفته خودش هم باور می‌کند، لذا راستگویی و داشتن تحلیل و تعلیل از آنچه به زبان و قلم جاری می‌شود و شناختن دلیل و محل جوشش خبر برای ایفای نقش در این عرصه‌ی خطیر، لازم و واجب است.

نصیب الله دیبا

*《نگذارید خبرنگارنماها آبرویِ خبر و رسانه را ببَرند!》*

*《نگذارید خبرنگارنماها آبرویِ خبر و رسانه را ببَرند!》*
خبرنگاری حرکتِ روی لبه‌ی تیغ است. می‌توان با انعکاس دقیق اخبار صحیح و به دور از عداوت و کینه‌توزی و با در نظر گرفتن رضای خداوند، توشه‌ای برای جهان آخرت برگزیند

سلام بر شهید پرورانِ میهنم و سلام بر امام شهیدانِ مشعَل‌افروزِ حقیقت و عدالت.
سلام بر شهیدانِ قلم، خبر و رسانه
و سلام بر عدالت، حق و حقیقت.

خبرنگاران پلِ ارتباطی قوی بین مردم و مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد هستند و باید این پل با اطلاع‌رسانی صحیح مستحکم‌تر شود. و انتظار می‌رود بِه‌دور از نگاه به مسائلِ مذهبی_سیاسی و حزبی_جناحی در راستایِ مطالبه‌گریِ مردم و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های دولت محترم تلاش داشته باشد.

حوزه‎هایِ مختلفِ رسانه‌ای و خبری در استان دچار سیاست‌زدگی و رُشدِ کمی، بی‌دلیل و افسارگسیخته بدونِ توجه به سطحِ کیفی شده‌ که آسیبی جدی برای رسانه‌ استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود؟!!

مسائل و مشکلاتِ مردم را آن‌گونه که هست منعکس کنید و هیچ‌گاه با ارسال آمار و ارقامِ دروغین درحالی که مردم دچار مشکل هستند به گونه‌ای جلوه ندهید که همه چیز در سطحِ عالی است!
هیچ مدیری حق ندارد در راستای حل مشکلاتِ مردم از خبرنگاری دلگیر شود؛ و خبرنگاران نیز تا می‌توانند در راستای حلِ مشکلاتِ مردم از مسئولینِ شهرستانی، استانی و مجموعه تحت مدیریتِ آنان نقدِ منصفانه کرده و در کنار آن نیز راهکارهای سازنده برای حل مشکلات ارائه دهید.
آنچه در حرفه خبرنگاری می‌گذرد، گِره خوردن سرنوشت جامعه و منافع مردم همه شهرستان‌هایِ استان با یکدیگر است و به همین دلیل در این حرفه دقتِ زیاد، رعایت اصولِ حرفه‌ای و اخلاقی اهمیت بالایی دارد که متاسفانه بعضاً رعایت نمی‌گردد.

بایست کادرسازی در حوزهِ خبرنگاری انجام، و تلاش شود خبرنگارانی آموزش‌دیده به عرصه‌یِ خبرنگاری ورود کنند که با تحققِ این امرِ مهم، زمینه‌ی رُشدِ بیشتری در جامعه فراهم می‌شود.
ما در کشورمان بیشتر از روشنفکر، روشنفکرنما داریم، بیشتر از مذهبی، مذهبی‌نما و بیش از ملی_میهن‌دوست، ملی‌نما_وطن‌دوست‌نما
و طبیعی‌ست که در چنین شرایطی بیشتر از خبرنگار، “خبرنگارنما” داشته باشیم!!

در عامهء مناطقِ شهریِ کهگیلویه و بویراحمد؛ خبرنگار یا شبه‌خبرنگار؛ از دور شاید تفاوت چندانی با هم نداشته باشند، اما تعدادِ خبرنگارنماها روز به‌روز دارد زیادتر می‌شود؛ به طوری که خبرنگاران اصلی را منزوی کرده‌اند. معمولاً در نشست‌های خبری حاضر می‌شوند(یا قربان‌صدقه می‌روند، یا دعوا می‌کنند!). و پوششِ اخبار، حفظِ وجهه‌یِ رسانه_خبرنگارانِ واقعی برایشان چندان اهمیتی ندارد و صرفِ حضور کفایت می‌کند!
خبرنگارنماها از طریق رسانه‌ها از نشست‌های خبری آگاه می‌شوند و خود را به آنجا می‌رسانند، گوشه‌ای می‌نشینند، لام تا کام هم حرف نمی‌زنند و تا آخر نشست یا کنفرانس خبری آنقدر می‌نشینند تا کارت هدیه‌ای از روابط عمومی مربوطه دریافت کنند( درست مثلِ طفیلی‌هایی که صبح تا شب در کوچه و خیابان پرسه می‌زنند تا به مجلس عزاداری کسی بروند و یک نهار یا شام مجانی نوش جان کنند)!!

بایست دستِ خبرنگارنماها کوتاه شود تا با دوری از گسترش کذب و امورِ خلافِ واقع، روحیه‌یِ مطالبه‌گری، همفکری، هم‌افزایی و بصیرت‌افزایی در جامعه گسترده شود.

زیرا «خبرنگارنماها آبروی خبرنگارانِ واقعی را می‌برند».

و امّا حق‌محوری، حق‌جویی، حق‌گویی و حق طلبی در زمانه‌ی عدالت‌خواهی به عنوان یک آرمانِ فطری اهمیت دو چندان یافته و جایگاهِ خبر و رسانه را ارتقاء و تقدّس بیش از پیش بخشیده است. در این زمانه‌ی حسّاس که مقارن با بلوغِ فکری یک ملّت است مهارت‌های نقدِخیرخواهانه و مطالبه‌گری‌سازنده از مهمترین رسالت‌های رسانه‌های راستین است؛ همان‌ها که اخلاق حرفه‌ای‌شان مبتنی بر عدالت، عقلانیت و معنویت است.
رشد کنش‌گری‌های اجتماعی، نظارت‌های مدنی و عدالت‌خواهی در سطح حاکمیتی باید منجر به عدالت‌خواهی امیدآفرین در جامعه شوند که خود مرهون سوادِ رسانه‌ایِ عدالت‌خواهی است.
صدقِ خبر و خبرنگار؛ شروط عدالت‌خواهیِ حقیقی و مهمترین و بهترین سرمایه‌ی اهلِ خبر و رسانه است.
صداقت رازِ پیروزی در جنگ رسانه‌ای بین دو جبهه حق و باطل است و شکست جبهه باطل با تمام عدد و توانش شاهدی بر این مدّعاست.
باندبازی و جناح‌بازی در خبرسازی ثمره‌اش در درازمدّت مهر خوردن بر چشم، گوش، دل و قلم خبرنگار و خبر‌رسان است که دیگر ارتزاق از دروغ برایش یک عادت می‌شود و بنا به یک قول قدیمی کار به جایی می‌رسد که دروغش را رفته رفته خودش هم باور می‌کند، لذا راستگویی و داشتن تحلیل و تعلیل از آنچه به زبان و قلم جاری می‌شود و شناختن دلیل و محل جوشش خبر برای ایفای نقش در این عرصه‌ی خطیر، لازم و واجب است.

دیگر آسیب در کمین اهل قلم و رسانه، نزول ساحَتِ اندیشه و قلم به محلی برای تمسخر، تهدید و تفتیش دیگران است که نه نسبتی با عدالت‌خواهی دارد و نه به میلی به اصلاح و تعالی!!!
نقص اشخاص را نوشتن و هتک آبروی افراد و سقوط در ورطه‌ی خندیدن‌های سخیف به دیگران، خود نمونه‌ای بارز از تنزّل درجه‌ی جایگاه بایسته و رفیع قلم، خبر و رسانه و دور افتادن از اصولِ علمی، عقلی و معرفتی است.
یکی از اصول رعایت اخلاق رسانه پرهیز از عدالت‌خواهیِ غیراخلاقی است که خود ناشی از نیّاتِ غیرصادقانه و یا روش‌های نادرست در عدالت‌خواهی است.
“سلفی با ظلم” یکی از ثمرات عدالت‌خواهی انحرافی و ناشی از نیّت است که بر آمده از منیّت و خودپسندی است. در این الگوی به اصطلاح عدالت‌خواهی، فرد(رسانه) تلاش می‌کند همه‌ی نهادهای انقلاب اسلامی را ضعیف، ناکارآمد و تعطیل تصوّر کند و در اذهان، خودش را نجات دهنده یا هوشیار اجتماعی و عقل کل جا بزند. خطاهای کوچک را درشت جلوه بدهد و کاری کند که مخاطب آن را به پای اصل نظام قرار دهد. بنابراین دست به هر کاری می‌زند و اساساً برایش عدالت‌خواهی از مسیرِ اخلاقی_شرعی مهم نیست و ارز و آبروی افراد در این میان موضوعیتی ندارد و فقط افشاگری اصل است و بس.

خبرنگاری حرکتِ روی لبه‌ی تیغ است. می‌توان با انعکاس دقیق اخبار صحیح و به دور از عداوت و کینه‌توزی و با در نظر گرفتن رضای خداوند، توشه‌ای برای جهان آخرت برگزیند و یا با حرکت در راستای اهداف شیاطین بیرونی و درونی خسارت در دنیا و آخرت را فراهم کند.

باشد که جایگاه خطیر خبر و جایگاه رفیع قلم که در کلام وحی نیز تجلّی یافته است قدر دانسته و ارج نهاده شود و همه‌ی مثمرتاثیران، مؤثًران و دست‌اندرکاران این حوزه در اعتلای مقامِ قلم و خبر، نقش خود را به درستی و دقّت ایفا کنند.
روز خبرنگار بهانه‌ای برای یادآوری مقام شهادت و گرامی داشت جان‌فشانی‌های صدها خبرنگار، روزنامه‌نگار و تصویرگر رسانه‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.
روز خبرنگار روزِ محکومیت خشونت‌طلبان پرورش یافته در دامانِ نیرنگ و نظامِ‌سلطه است.
گرامی‌داشت این روز، پاسداشت مقام افرادی است که حرفه‌ی خود را آمیزه‌ای از عقل، درایت، اخلاق، تدیّن و پشتکار با عشق می‌دانند. در قبال این فداکاری، وظیفه‌ی همه‌ی ما احترام، قدرشناسی، همراهی و حمایت همه جانبه از این از خود گذشتگانی‌ست که روشنگری و آگاهی بخشی در جامعه را بر عهده دارند و امید آن دارد که با رعایت حقوق حقه‌ی ایشان و تثبیت و تقویت قوانین حمایتی از خبرنگاران و فراهم نمودن حداقل ها و شرایط لازم برای فعّالیت های اصیل و خطیر، زمینه‌ی رشد، رونق و تعالی خبرنگاری و رسانه‌نگاری فراهم و این رکن رکین در نظام مردم سالاری دینی ایران اسلامی بیش از پیش قابل اتّکاء گردد.
بار دیگر مجاهدت‌های اهل قلم و خبر در رسانه‌های استان کهگلویه و بویراحمد در این مناسبت معنادار عاشورایی را گرامی می‌دارم و تلاش و آرزو می‌کنم در کنارِ مردم به مطالبه‌گری از مسئولین نموده و به رسالت اصیل و خطیر خود در رشد و رستگاری جامعه، جامه‌ی عمل بپوشانید.

#ققنوس_آتشین
#روزخبرنگار_۱۷مرداد۱۴۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.