کد خبر : 8682
دیدگاه‌ها برای آنچه در مورد خانه‌تکانی باید مدنظر باشد/ در صورت مسمومیت کودکان با مواد شوینده چه کنیم؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 اسفند 1401 - 18:29
-

گر چه خانه تکانی اقدامی خوب و شادی آفرین است اما اگر در انجام این کار اصول ایمنی و بهداشتی را رعایت نکنیم صدماتی برای افراد می شود که در دراز مدت سلامتی

سید حسین موجب

آنچه در مورد خانه‌تکانی باید مدنظر باشد/ در صورت مسمومیت کودکان با مواد شوینده چه کنیم؟

آنچه در مورد خانه‌تکانی باید مدنظر باشد/ در صورت مسمومیت کودکان با مواد شوینده چه کنیم؟
با نزدیک شدن به ماه پایانی سال خانواده ها با خانه تکانی خود را برای جشن نوروز آماده می کنند اما در زمان خانه‌تکانی نکاتی مورد توجه

رئیس گروه واحد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با نزدیک شدن به ماه پایانی سال خانواده ها با خانه تکانی خود را برای جشن نوروز آماده می کنند اما در زمان خانه‌تکانی نکاتی مورد توجه باشد.

کیامرث حسین‌زاده با بیان اینکه خانه تکانی یکی از سنت‌های باستانی و زیبایی ما ایرانیان است، گفت: با نزدیک شدن به ماه پایانی سال خانواده ها خود را برای جشن نوروز آماده می کنند و مطابق این سنت قدیمی هر ساله خانه و کلیه وسایل درون خانه را تمیز می‌کنند تا با آمادگی کامل و با شادمانی عید نوروز را جشن بگیرند.

رئیس گروه واحد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: گر چه خانه تکانی اقدامی خوب و شادی آفرین است اما اگر در انجام این کار اصول ایمنی و بهداشتی را رعایت نکنیم موجب صدماتی برای افراد می شود که در دراز مدت سلامتی آنها را به مخاطره انداخته و منجر به بیماری می شود که شادمانی اعضای خانواده را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

وی عنوان کرد: از جمله بیماری‌ها و صدمات ناشی از کار خانه تکانی میتوان به آسیبهای اسکلتی عضلانی اشاره کرد که کمردرد یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها است همچنین دردهای شانه ، آسیبهای به گردن، زانوها و مچ دست بسیار شایع است.

حسین‌زاده بیان کرد: مشکلات پوستی و ریوی، مسمومیت‌های شدید، عوارض صدمات چشمی، تشدید بیماری های قلبی و عروقی و آلرژی های مختلف از مشکلاتی است که در اثر مواجهه با مواد پاک کننده و شوینده گزارش شده است.

وی بیان کرد: در ایام عید و خانه نکاتی خانم‌ها عجله دارند که کارها را سریع به پایان برسانند، لذا بیماری مچ دست شایع تر است . در اثر این بیماری درد در ناحیه مچ دست شروع شده و انگشتان دست قدرت انعطاف خود را از دست میدهند بطوریکه انجام کارهای روزمره مثل غذاخوردن، مسواک زدن و لباس پوشیدن برای افراد درگیر این بیماری سخت می‌شود.

رئیس گروه واحد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: گز گز و مورمور شدن دست و درد بخصوص در نیمه‌های شب و بی حسی انگشتان دست از نشانه های این بیماری بوده و باید فرد برای درمان به پزشک مراجعه کند درمان این بیماری استراحت و نرمش های خاصی است که پزشکان تجویز می کنند.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه از خم کردن زیاد مچ دست، چلانیدن لباس‌ها و کاهش حرکات تکراری مچ دست و دادن استراحت در بین خانه تکانی از توصیه های پیشگیرانه است، افزود: هنگام حمل اشیا نیرویی که بر کمر و زانوها وارد می شود چندین برابر وزن جسم است که موجب آسیب شدید به این اندام‌ها می شود لذا توصیه می‌شود که اشیا سنگین را به تنهایی جابجا نکنید حتی وسایل سبک را اگر بصورت نامناسب حمل و جابجایی شود موجب آسیب‌های کمری جبران ناپذیر می‌شود پس در موقع جابجایی و حمل وسایل سعی کنید جسم روبروی شما قرار گرفته و در حالت کمر صاف با خم کردن زانوها و کمک گرفتن از قدرت عضلات پا اجسام را بلند و با رعایت ایمنی جابجا شوند، در هنگام حمل وسایل مواظب باشید دید کافی داشته باشید و وسایل سنگین را حتما دو نفره جابجا کنید.

وی بیان کرد: خانه تکانی در غیاب کودکان انجام شود کودکان ذاتا کنجکاو هستند و توانایی تشخیص خطر را ندارند پس به راحتی در معرض خطرات در طول خانه تکانی قرار می گیرند خطرات سقوط از ارتفاع ، سقوط در ظروف پر از آب و یا چاله‌ها، چاه‌ها و استخرها و خطرات برق گرفتگی ،مسمومیت پاک کننده ها و شوینده ها، خطر سوختن در اثر تماس با آب جوش و یا شعله و آتش از خطراتی است که باید جدی گرفته شوند .

حسین‌زاده ادامه داد: در هنگام استفاده از مواد شوینده دقت کنید از مواد پاک کننده استاندارد استفاده شود و قبل از استفاده برچسپ ایمنی روی ظروف را بخوانید و به دستورالعمل ایمنی مواد که در این برچسپها قید شده است توجه و عمل نمایید هشدارها را جدی بگیرید.

وی بیان کرد: مواد شوینده ph مناسب نداشته و چربی دست را از بین می‌برند و سبب تحریک پوست دست می شوند. بعد از هر بار تماس با مواد شوینده حداقل ۳ساعت وقت لازم است تا ph پوست به حالت طبیعی خود برگردد، بنا بر این شستشوی زیاد و مکرر، وسواس زیاد در شست و شوی دستها موجب خشکی ، قرمزی ، ترک خوردن پوست دست و نهایت خارش و گزگز دست و درماتیت تماسی می شود، از طرفی رطوبت زیاد باعث رشد قارچ‌های پوستی می شود.

حسین‌زاده عنوان کرد: برای محافظت از دست‌ها در زمان پاک کردن گردوخاک از دستکش‌های نخی و برای کار با آب و مواد شوینده از دستکش نخی در زیر و دستکش پلاستیکی روی آن استفاده می شود.

وی عنوان کرد: توصیه می شود برای محافظت دست‌ها و جلوگیری از خشکی پوست و عود ضایعات از کرم‌های مرطوب کننده ، گلیسرین، وازلین، روغن نارگیل و روغن بادام استفاده شود.

وی بیان کرد: خانواده‌ها از نگهداری مواد شوینده سفید کننده و ضدعفونی کننده و غیره در ظروف و بطری های مواد غذایی و آشامیدنی خودداری کنند، چرا که موجب می‌شود افراد بخصوص کودکان در معرض مصرف اشتباه و مسمومیت قرار بگیرند، حتما بر روی ظروف مواد شیمیایی برچسپ بچسپانید و در جای مناسب نگهداری کنید.

این کارشناس عنوان کرد: هنگام حرکت روی سطوح خیس مواظب باشید تا لیز نخورید مواظب باشید که حرکت کودکان و یا سایر اعضای خانواده روی سطوح مرطوب موجب لیز خوردن و سقوط ناگهانی و آسیب آنها می شود، از ترکیب مواد شیمیایی پاک کننده و یا سفید کننده ها با هم خودداری کنید ترکیب این مواد نه تنها کارایی آنها را افزایش نمی‌دهد بلکه منجر به واکنش های شیمیایی و تولید گازهای بسیار سمی شده که می‌تواند منجر به مسمومیت‌های شدید و حتی مواردی مرگ بشود.

وی افزود: آزاد شدن کلر و ترکیب آن با مخاط دهان موجب تشکیل اسید کلریدریک شده که بسیار قوی و سوزاننده است، همچنین استنشاق گاز کلر در محیط های بسته موجب بروز علائم شدید تنفسی می شود بخصوص این خطر در محیطها و فضاهای بسته و کوچک مثل سرویس های بهداشتی بیشتر است.

وی ادامه داد: پاک کننده ها و سفیدکننده ها را جدا جدا استفاده کنید. موقع استفاده درب و پنجره ها را باز تا تهویه و جریان هوا برقرار باشد، ضمن اینکه در استفاده ، نگهداری و دفع مواد مطابق دستورالعمل سازنده که بر روی مواد است عمل شود .برچسپ روی مواد حاوی اطلاعات با ارزشی در خصوص ایمنی و بهداشت آنها است، به طور کلی در صورت مسمومیت افراد با بخارات مواد شیمیایی لازم است سریع فرد به فضای آزاد برده شده و سپس جهت درمان به اورژانس منتقل شود.

وی عنوان کرد: برای نظافت قسمتهای بالایی در منزل از نردبان استفاده کنید ترجیحا نردبان دوطرفه توصیه میشود و در هنگام رفتن روی نردبان سعی کنید یک نفر هم کنار نردبان مواظب نردبان باشد نردبان نباید روی سطوح لغزنده و لیز قرار بگیرد پله های نردبان نباید خیس و یا لیز باشد و در هنگام قرار گرفتن روی نردبان مواظب باشید به طرفین خم نشوید و کفش مناسب به پا داشته باشید
ایمن ترین پله برای ایستادن دو پله از بالا برای نردبان دو طرفه و چهار پله از بالا برای سایر نردبانهاست. در هیچ شرایطی برای نظافت روی لبه پنجره ها، دیوار بالکن ها و روی نرده‌ها نایستید.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: هنگام خانه تکانی و نظافت وسایل برقی اول برق را از فیوز قطع کنید از ریختن آب بر روی کلید، پریز و سیم برق پرهیز شود چون موجب برق گرفتگی می‌شود در نظر داشته باشید که رطوبت موجب انتقال برق و خطر برق گرفتگی می‌شود ضمنا خطر برق گرفتگی از طریق تماس با بخش‌های آسیب دیده سیمهای برق وجود دارد.

این کارشناس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد افزود: هنگام تمیز کاری خانه از سر بند یا روسری برای جلوگیری از آلودگی مو ها استفاده شود، در مواردی که کار در ارتفاع بالای شانه انجام می‌شود باید برای جلوگیری از آسیب گردن و شانه ها و خون رسانی به اندام‌های بالایی به فواصل مناسب استراحت در نظر گرفته، و در هنگام گرد گیری و جارو کردن از ماسک مناسب استفاده کنید درصورت نداشتن ماسک با پارچه ای تمیز و مرطوب جلوی دهان خود را بگیرید‌

وی خاطرنشان کرد: هنگام خانه تکانی کفش مناسب بپوشید,از کفش و دمپایی ابری استفاده نشود کفش مورد استفاده نباید لیز باشد و دارای پاشنه مناسب در حد سه سانتی متر باشد کفش‌های پاشنه بلند و یا کوتاه هر دو برای فرد مضر هستند، در طول مدت خانه تکانی از مایعات کافی استفاده کنید تا آب و املاح از دست رفته بدن جبران شود .

حسین‌زادت بیان کرد: هرگز از جارو برقی برای جمع کردن خرده لامپ‌های شکسته به دلیل خطر مواجهه با بخارات جیوه موجود در برخی لامپها، استفاده نکنید. جیوه موجب عوارض عصبی ، عقب ماندگی ذهنی ،کاهش هوش در انسان ها و خشک شدن گیاهان می شود هرگز پرده ها و لباسها را با مواد شیمیایی مثل تینر یا بنزین نشویید بخارات این مواد خطرناک و موجب انفجار می‌شود.

رئیس گروه واحد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در صورت مسمومیت کودکان با مواد شوینده ، نفت، اسید یا باز ، آنها را وادار به استفراغ نکنید چون باعث سوختگی بیشتر دستگاه گوارش آنها می‌شود و به کودک آب ندهید چرا که جذب ماده را بیشتر می‌کند، در این شرایط سریع بیمار را به بیمارستان برسانید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مواجهه با شوینده‌ها، پاک کننده‌ها و رنگ‌ها موجب صدمه به چشم می‌شود لذا جهت جلوگیری از آسیب چشم هنگام استفاده از این مواد از عینک مناسب استفاده شود در صورت تماس چشمها با این مواد سریع چشم ها را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با آب پر فشار و تمیز بشویید و به درمانگاه با چشم پزشکی مراجعه کنید
در نهایت بعد از یک خانه تکانی ایمن استحمام کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.