کد خبر : 10812
دیدگاه‌ها برای ابتلا ۹۷ هزار کهگیلویه و بویراحمدی به فشار خون/ چه تعداد از بیماران، بیماری خود بی‌اطلاع‌اند؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 0:29
-

نام گذاری روز جهانی فشارخون با شعار با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن/ می‌توانیم عمر طولانی‌تری داشته باشیم

سید حسین رازیان

ابتلا ۹۷ هزار کهگیلویه و بویراحمدی به فشار خون/ چه تعداد از بیماران، بیماری خود بی‌اطلاع‌اند؟

ابتلا ۹۷ هزار کهگیلویه و بویراحمدی به فشار خون/ چه تعداد از بیماران، بیماری خود بی‌اطلاع‌اند؟
کارشناس ارشد، برنامه کنترل فشار در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۷ هزار نفر در استان به بیماری فشار خون مبتلا هستند

کارشناس ارشد، برنامه کنترل فشار در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۷ هزار نفر در استان به بیماری فشار خون مبتلا هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی عصر کهگیلویه، مهناز همتی با بیان اینکه ۲۷ اردیبهشت روز جهانی فشارخون نام‌گذاری شده است، گفت: “با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، می‌توانیم عمر طولانی‌تری داشته باشیم.

کارشناس برنامه کنترل بیماری فشار خون در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه از این بیماری به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود، افزود: این روزها، تغییر سبک زندگی و عوامل دیگری مانند چاقی، افزایش سن، مصرف زیاد نمک و … سبب افزایش تعداد مبتلایان به بیماری فشار خون بالا شده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار، بیماری‌های قلبی‌-عروقی با بیش از ۱۷ میلیون مرگ در سال، مهم‌ترین عامل مرگ‌و‌میر در جهان به‌ شمار می‌روند و اصلی‌ترین علت بروز این نوع بیماری‌ها پرفشاری خون یا فشار خون بالا است، گفت: کشور ایران از این قاعده مستثنی نبوده و حدود ۳۲ درصد از جمعیت بزرگسال کشور به این بیماری مبتلا هستند( تقریبا از هر سه نفر افراد بالای ۱۸ سال یک نفر مبتلا به فشارخون بالاست) که نشان دهنده عدم اطلاع‌رسانی کافی درباره این بیماری است.

همتی هدف اصلی از نام‌گذاری این روز را افزایش آگاهی افراد از ابتلا به این بیماری و عوارض آن دانست و گفت: این مناسبت حکایت از آغاز اقدام همگانی برای شناخت، پیشگیری و کنترل بیماری پرفشاری خون در میان عموم خانواده‌ها دارد. به‌ویژه که در حال حاضر در دسترس بودن درمان‌های جدید امکان کنترل فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض آن را نیز فراهم کرده است‌.

کارشناس ارشد آموزش بهداشت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال جهان تحت تاثیر فشار خون قرار گرفتند که ۴۶ درصد این افراد از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

مهناز همتی ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در جهان و ۹۷ هزار نفر در ایران به علل مرتبط با بیماری فشار خون بالا جان خود را از دست دادند.

وی عنوان کرد: در پیمایش ملی عوامل خطر غیر واگیر سال ۱۴۰۰در کشور حدود ۳۲درصد افراد بالای ۱۸سال فشارخون بالا داشتند که ۶۱.۵ از بیماری خود اطلاع ندارند و ۵۲ درصد از بیماران برای بیماری خود دارو دریافت می‌کنند و ۴۲ درصد بیماران بیماری فشار خون کنترل شده دارند.

این کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در استان ما در واقع حدود ۹۲هزار نفر بیمار مبتلا به فشارخون بالا وجود دارد که تا کنون ۶۲ هزار نفر از بیماری خود مطلع‌اند و حدود ۳۰ هزار نفر از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی بیان کرد:۵۷ درصد از این بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند، ۱۶ درصد از این بیماران فشار خون کنترل شده دارند.

همتی بیان کرد: تا اوایل سال جاری حدود چهار میلیون بیمار مبتلا به فشارخون بالا در کشور وجود دارد که حدود ۶۰ هزار نفر آنها مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: پرفشاریِ خون در مراحل اولیه به‌ ندرت از خود نشانه‌ی بالینی بر جای می‌گذارد، به‌طوری که طبق آمار موجود، حدود نیمی از افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون از بیماری خود آگاهی نداشته و هیچ اقدام درمانی جهت رفع این مشکل انجام نمی‌دهند و متعاقباً دچار عوارض این بیماری مانند سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، بیماری‌های کلیوی و مرگ‌های زودرس می‌شوند. از‌ این‌ رو در جهان بیماری فشارخون بالا با عنوان ” قاتل خاموش ” شناخته می‌شود.

همتی با اشاره به فشار خون بالا گفت:
علل پرفشاری خون به دو گروه اولیه و ثانویه دسته‌بندی می‌شوند، پرفشاری خون اولیه: به‌طور معمول بیش از ۹۵ درصد پرفشاری‌های خون از نوع اولیه‌اند.

وی بیان کرد: دلیل این نامگذاری این است که این نوع از پرفشاری خون علت زمینه‌ای مشخصی ندارد و نمی‌توان آن را به بیماری مشخصی مرتبط دانست.

کارشناس برنامه کنترل فشار در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بیماری فشاری خون ثانویه، گفت: وقتی علت یا بیماری مشخصی برای ایجاد پرفشاری خون وجود داشته باشد به آن پرفشاری خون از نوع ثانویه گفته می‌شود. از علل ایجاد پرفشاری خون می‌توان به بیماری‌های کلیوی که در واقع شایع‌ترین بیماری در این زمینه‌ است، اشاره کرد.

انتهای پیام/ سید حسین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.