کد خبر : 14685
دیدگاه‌ها برای تحلیلی بر توهینهای نقادنماها « خورشید همیشه پشت ابر نمی ماند» بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 19:39
-

نقد الزاماتی دارد. نخست آن که نقد کننده باید اشراف و شناخت کامل نسبت به موضوع مورد نقد داشته باشد. مضاف بر این، نقاد لازم است دارای انصاف بوده و درصدد کشف حقیقت باشد نه در تلاش برای پنهان کردن حقیقت و القای مطلوب خود به جای حقیقت و انحراف و فریب افکار عمومی باشد.

دکترداریوش غلامی

تحلیلی بر توهینهای نقادنماها « خورشید همیشه پشت ابر نمی ماند»

تحلیلی بر توهینهای نقادنماها « خورشید همیشه پشت ابر نمی ماند»
این روزها فضای مجازی متأسفانه جولانگاه بداخلاقی هایی است که ریشه در فریب داشته و هیچ نسبتی با نقد ندارند. بدون شک، چنین رویکردی به امر مهم انتخاب اصلح ضربه زده

این روزها فضای مجازی متأسفانه جولانگاه بداخلاقی هایی است که ریشه در فریب داشته و هیچ نسبتی با نقد ندارند. بدون شک، چنین رویکردی به امر مهم انتخاب اصلح ضربه زده و به تداوم ناکارآمدی، یأس و ناامیدی اجتماعی خواهد انجامید، به ویژه در کهگیلویه که زخم ناکارآمدی بر آن آشکار است

به گزارش پایگاه خبری عصرکهگیلویه ، دکتر داریوش غلامی مدرس دانشگاه در این خصوص آورده است:

در آستانه رویداد اجتماعی بزرگی قرار داریم. رویدادی که تجلی گر روح جمعی و مشارکت مردم در سرنوشت خود است. بدون شک، انتخابات مهمترین عامل انسجام اجتماعی است. خروجی صندوق رأی از لحظه طی مراحل قانونی، نماینده آن حوزه انتخابیه و در سطحی بالاتر نماینده ملت ایران در خانه ملت است. بر این اساس، نماینده مردم به واسطه وظیفه قانون گذاری و نظارت بر حُسن اجرای قانون، شأنی ملی دارد و متناسب با چنین جایگاهی در تأمین حقوق ملی ظرفیت ایجاد انسجام اجتماعی را به دست می آورد.
قضاوت در این خصوص که هر نماینده به چه میزان متناسب با جایگاه قانونی درافکارعمومی توانسته است ایفای نقش کند، وابسته به عملکرد نمایندگان است. اگر در راستای حقوق عامه حرکت کرده یا خلاف شأن نمایندگی در مسیر جناح، قوم و حلقه های اطراف خود ادای دین نموده باشد، قضاوتش با رأی دهندگان است، چرا که وجدان عمومی برترین قاضی است و مزیت مردم سالاری در همین نکته نهفته است.
اکنون که به لطف فرصت مشارکت در سرنوشت که از دستاوردهای بزرگ انقلاب است، در آستانه رویداد عظیم انتخابات هستیم، افرادی از جامعه که ظرفیت خود را در تراز نمایندگی دیده اند به عنوان نامزد وارد عرصه رقابت شده اند. از هم اکنون کسانی که قصد ورود به رقابت را دارند به انحای گوناگون استعداد و داشته های خود را به رأی دهندگان عرضه می نمایند.
قطعا توانایی نقد، در این فرآیند جایگاهی برجسته در مشخص نمودن اصلح به خود اختصاص خواهد داد. نقد، ابزار تشخیص سره از ناسره و حقیقت از کذب و مجاز است. در نقد نواقص و مزایای یک اثر یا عملکرد مشخص و در ترازوی قضاوت علمی قرار می گیرد. اما، باید توجه داشت نقد الزاماتی دارد. نخست آن که نقد کننده باید اشراف و شناخت کامل نسبت به موضوع مورد نقد داشته باشد. مضاف بر این، نقاد لازم است دارای انصاف بوده و درصدد کشف حقیقت باشد نه در تلاش برای پنهان کردن حقیقت و القای مطلوب خود به جای حقیقت و انحراف و فریب افکار عمومی باشد.
این روزها فضای مجازی متأسفانه جولانگاه بداخلاقی هایی است که ریشه در فریب داشته و هیچ نسبتی با نقد ندارند. بدون شک، چنین رویکردی به امر مهم انتخاب اصلح ضربه زده و به تداوم ناکارآمدی، یأس و ناامیدی اجتماعی خواهد انجامید، به ویژه در کهگیلویه که زخم ناکارآمدی بر آن آشکار است. افرادی با بداخلاقی و به جای نقد منصفانه در تلاشند عرصه را برای تداوم شرایط و وضعیت موجود آماده کنند.
آقای بزرگواری از جمله نامزدهایی است که این روزها با چنین بداخلاقی هایی مواجه بوده است. افرادی بیمارگونه، از طرح مطالب کذب تا توهین های زننده در شبکه های اجتماعی به هر وسیله ای در تلاشند بزرگواری را در افکار عمومی مورد هجمه قرار دهند.
بهترین شاخص برای قضاوت بزرگواری بررسی سیره او در زندگی است، چه به عنوان یک شهروند، معلم، نماینده مردم یا یک رزمنده که آماده جانفشانی برای ایران عزیز است.
عملکرد بزرگواری در همه عرصه های نامبرده به ویژه در دوره نمایندگی، کارنامه درخشانی را به خود اختصاص می دهد. عملکرد او در دوره هشت ساله نمایندگی و تلاش مستمر در ایجاد زیرساخت های توسعه در حوزه انتخابیه، تبیین گر این حقیقت است که نه کیسه ای برای رانت و مادیات دوخته و نه آمال مادی بزرگواری را به این عرصه وارد نموده است، که وجدان عمومی خود برترین قاضی در این خصوص است.
شایسته نیست افرادی به دور از اخلاق و در تضاد با انسجام اجتماعی، بزرگواری را مورد توهین قرار دهند، چرا که بر این باوریم « خورشید همیشه پشت ابر نمی ماند» و رو سیاهی این بی اخلاقی ها برای هتاکان باقی خواهد ماند.

در پایان از عموم مردم و در راستای رسیدن به انسجام اجتماعی، انتظار حساسیت نسبت به چنین رویکردی از طرف هر شخص در حق هر شهروند دیگری وجود دارد و البته علاوه بر مسئولیت اجتماعی، نهادهای قانونی لازم است به وظایف قانونی خود در این خصوص با توجه به اهمیت موضوع ورود کنند.
تِلکَ الدّارُ الآخِرَهُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ
(آری،) این سرای آخرت را (تنها) برای کسانی قرارمی‌دهیم که اراده برتری‌جویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است! ( سوره مبارکه القصص آیه ۸۳ )

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.