کد خبر : 14819
دیدگاه‌ها برای مزه‌ی شیرین نمایندگی در دهان سناتور/ چرا موحد در دهه‌ی هشتم زندگی‌اش قصد ترک قدرت را ندارد؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 8:31
-

توسعه‌نیافتگی کهگیلویه‌ی بزرگ بر کسی پوشیده نیست. در حالی که سایر حوزه‌های انتخابیه‌ی کشور در چهار دهه‌ی گذشته روند توسعه را طی کرده‌اند، کهگیلویه‌ی بزرگ با حضور چهار دهه‌ای موحد نه تنها نشانی از توسعه را ندیده بلکه در مواردی شاهد عقب‌گرد آن نیز بوده‌ایم، همزمانی توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و حضور موحد در مجلس، این نظر را تقویت می‌کند که سناتور یکی از موانع توسعه کهگیلویه است. روشن است که برای رسیدن به توسعه باید از سد موانع گذشت.

یادداشت مخاطب

مزه‌ی شیرین نمایندگی در دهان سناتور/ چرا موحد در دهه‌ی هشتم زندگی‌اش قصد ترک قدرت را ندارد؟

مزه‌ی شیرین نمایندگی در دهان سناتور/ چرا موحد در دهه‌ی هشتم زندگی‌اش قصد ترک قدرت را ندارد؟
عده‌ای که فقط دنبال تضمین و تعمیم منافع سیاسی و اقتصادی خویش هستند دور عسکر سیاسی سناتور خودخوانده را گرفته‌اند، سروده برایش قرائت می‌کنند و مغازله سیاسی برایش می‌خوانند؟

پایگاه خبری عصرکهگیلویه “یادداشت مخاطب

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم …»

انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین پدیده‌های اجتماعی و سیاسی در جهان معاصر است. در حالی که در نیم قرن پیش لیبرالیسم و سوسیالیسم به‌عنوان دو مکتب سیاسی مطرح در جهان، دچار مناقشاتی شده بودند، انقلاب اسلامی به‌عنوان یک پدیده متفاوت، دو مکتب سیاسی و اقتصادی آن دوره را به چالش کشید. بی‌شک یکی از ابعاد ممتاز مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی، انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. اما کهگیلویه‌ی بزرگ روند متفاوتی نسبت به سایر نقاط کشور طی کرده است. در چهار دهه گذشته و ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، مردم این حوزه‌ی انتخابیه، روزگار تلخ و نامیمونی را سپری کرده‌اند. توسعه‌نیافتگی کهگیلویه‌ی بزرگ پیوندی ناگسستنی با نمایندگی شخصی دارد که در بین نزدیکانش به سناتور شهرت دارد. سید محمد موحد، سناتوری که کارنامه چندان مقبولی در بین عوام و خواص ندارد، طی ۲۴ سال حضور در مجلس، نتوانسته به اندازه‌ی یک دوره‌ی نمایندگی غلامرضا تاجگردون وسایرنمایندگان  نقشی در تصمیم‌گیری کلیت مجلس شورای اسلامی از خود نشان دهد. اما با این وجود در حالی که در دهه هشتم زندگی خود قرار دارد، باز هم فیلش هوای بهارستان کرده است. حضور این سناتور خودخوانده در انتخابات پیش رو دلایلی دارد که ممکن است بخشی از شهروندان کهگیلویه‌ی بزرگ از آن اطلاع دقیقی نداشته باشند. بنابراین در راستای روشنگری، در ادامه، مواردی مختصر و مفید بیان می‌شود.
۱) سناتور که به نظر می‌رسد تمایلی به القاب صنف روحانیت ندارد، در ۲۴ سال گذشته و چهار دهه حضور در رقابت‌ها بر اساس یک میثاق‌نامه قبیله‌گرایی چندوجهی، حاضر نیست میدان سالم رقابت را به دیگر متخصصین واگذار نماید و در دهه هشتم زندگی‌اش هنوز توانایی ترک مزه شیرین قدرت را ندارد.
۲) شواهد نشان می‌دهد عامل محرک موحد در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به طبقات محروم کهگیلویه‌ی بزرگ نبوده است. بلکه گروهی از پیمانکاران اقتصادی و سیاسی که در زیر عبا و عمامه‌ی او جا خوش کرده‌اند، بستر پیروزی‌اش را فراهم می‌کنند. همین صنف، دخالت‌های ناصوابی در آرایش سیاسی ادوار گذشته انجام داده است.
۳) کارتل‌ها و باندهای ثروت و سرمایه در چرخه به ظاهر دموکراسی غربی با شیوه‌ی نماینده‌ی شرکت‌های چندملیتی وارد مجالس و پارلمان‌ها می‌شوند. در ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی نیز، چیزی شبیه به همین مناسبات توسط سرمایه‌داران خارج از استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده است. حضور این پیمانکاران در کنار سناتور باعث شکل‌گیری روندهای نامیمونی در کهگیلویه شده است. حالا نیز به نظر می‌رسد سناتور به حمایت‌های همین گروه دل خوش کرده است. از سوی دیگر، همراهی این پیمانکاران در کنار موحد باعث شده رسیدگی به طبقات محروم از دستور کار و برنامه‌های سناتور خارج شود.
۴) مشکل امام علی (ع) با طلحه و عبدالرحمن ابن عوف… اصل همراهی و بیعت سیاسی نبود. بلکه ثروت‌اندوزی باندهایی بود که دور عبدالرحمن ابن عوف‌ها و امثال ‌طلحه ابن عبیدالله، خلافت را برای قبیله‌ی خویش می‌خواستند و اصلا حقی برای اهل جهاد و شهادت قائل نبودند. فریادهای امام علی (ع) در نهج‌البلاغه خطاب به همین عبدالرحمن ابن عوف‌ها است که در هر گوشه‌ای از بلاد خلافت اسلامی، عمارت‌ها و کاخ‌هایی بنا کرده بودند. اکنون این سوال پیش می‌آید که سناتور با کاخ‌هایی در مرکز کهگیلویه و تهران چگونه می‌خواهد در رقابت‌های انتخاباتی حاضر شود؟
۵) آیا وقت آن نرسیده اهل خرد و اندیشه برای کهگیلویه‌ی بزرگ که در ۲۴ سال نمایندگی موحد، سیر قهقرا گذارنیده، تصمیمی عاقلانه و خردمندانه بگیرند؟ مگر جناب موحد از کدام ظرفیت علمی و عملی در مجلس شورای اسلامی برخوردار است که عده‌ای که فقط دنبال تضمین و تعمیم منافع سیاسی و اقتصادی خویش هستند دور عسکر سیاسی سناتور خودخوانده را گرفته‌اند، سروده برایش قرائت می‌کنند و مغازله سیاسی برایش می‌خوانند؟
۶) توسعه‌نیافتگی کهگیلویه‌ی بزرگ بر کسی پوشیده نیست. در حالی که سایر حوزه‌های انتخابیه‌ی کشور در چهار دهه‌ی گذشته روند توسعه را طی کرده‌اند، کهگیلویه‌ی بزرگ با حضور چهار دهه‌ای موحد نه تنها نشانی از توسعه را ندیده بلکه در مواردی شاهد عقب‌گرد آن نیز بوده‌ایم، همزمانی توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و حضور موحد در مجلس، این نظر را تقویت می‌کند که سناتور یکی از موانع توسعه کهگیلویه است. روشن است که برای رسیدن به توسعه باید از سد موانع گذشت.
۷) یکی از سوالات افکار عمومی این است که چرا شبکه پیمانکاران خارج از استان در هر دوره نقش خاصی در نمایندگی موحد ایفا کرده و حق مشارکت و تصمیم عقلایی را از بخشی از طبقات مردم سلب کرده‌اند؟ آیا نهادهای امنیتی برای این چالش امنیتی، تدبیر خاصی اندیشیده‌‌اند؟ مردم کهگیلویه‌ی بزرگ به عشق و ارادت به ساحت مکتب اهل بیت، مشارکت و انتخابات را اصل بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی می‌دانند و به حضور فرزندان خود در عرصه‌ی رقابت‌ها عشق می‌ورزند.

منبع کانون خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.