کد خبر : 4932
دیدگاه‌ها برای توصیه ها و نکات آموزشی تغذیه با شیر مادر: بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 شهریور 1401 - 12:57
-

خبرنگار آقای طاعتی

توصیه ها و نکات آموزشی تغذیه با شیر مادر:

توصیه ها و نکات آموزشی تغذیه با شیر مادر:
به دليل مزاياي بي نظير و بدون جانشين شیر مادر، همواره ترويج تغذيه با آن به عنوان راهكار مؤثر كاهش مرگ و مير و ارتقای سلامت كودكان، از اجزای مراقبت هاي بهداشتي كشور محسوب شده است.

دهم تا شانزدهم مرداد ماه هر سال به عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر است که امسال نیز با شعار جهانی “قدمی به جلو برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر آموزش وحمایت ” بر آموزش و حمایت مادر و تشکیل گروه های حامی تأکید دارد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان چرام،
کارشناس بهداشت خانواده این شبکه گفت: موفقیت مادر در امر شیردهی، علاوه بر دریافت حمایت سیستم بهداشتی، نیازمند کسب حمایت سطوح مختلف شامل خانواده، شبکه اجتماعی، محیط کار، قوانین موجود و پشتیبانی در شرایط سخت و بحران ها است.
سرکار خانم رضایی یک راه هزینه اثر بخش و باصرفه برای تأمین حمایت مورد نیاز مادران و تکمیل کمک های حرفه ای و تخصصی کارکنان بهداشتی درمانی را مشاوره مردمی یا حمایت مردمی دانست که رسیدگی به تعداد بیشتری از مادران و به دفعات بیشتر را ممکن می سازد.
وی همچنین گفت: مشاوران مردمی می توانند هر فردی از جامعه باشند که اغلب زن هستند و با هدف حمایت از مادران، آموزش می بینند و با آمادگی، در دسترس و نزدیک منزل مادر، به او کمک می کنند.
رضایی افزود: حمایت مادران به روش های مختلف، راه مؤثری برای بهبود شاخص های تغذیه با شیر مادر از جمله تغذیه انحصاری یا سایر روش های تغذیه با شیر مادر می باشد.
ایشان همچنین جلب توجه به اهمیت حمایت مردمی تغذیه با شیر مادر برای کمک به مادران برای استقرار و حفظ تداوم تغذیه با شیر مادر، آگاه کردن مردم در مورد فواید بسیار مؤثر مشاوره مردمی و کوشش های متحد برای گسترش برنامه های مشاوره مردمی، تشویق حامیان تغذیه با شیر مادر بدون توجه به سوابق آموزشی آنان، برای کسب آموزش جهت حمایت از مادران و شیرخواران، شناسایی ارتباطات حمایتی جامعه محلی برای مادران شیرده جهت مراجعه پس از زایمان برای دریافت کمک و حمایت و فراخوان دولت ها و بیمارستان ها برای اجرای فعالانه را ۱۰ اقدام دوستدار کودک، به ویژه حمایت مادران با هدف ارتقای طول مدت و میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر را به این مناسبت عنوان کرد.
خانم رضایی شیر مادر را مائده الهی پروردگار عالم به انسان دانست و گفت: به دلیل مزایای بی نظیر و بدون جانشین شیر مادر، همواره ترویج تغذیه با آن به عنوان راهکار مؤثر کاهش مرگ و میر و ارتقای سلامت کودکان، از اجزای مراقبت های بهداشتی کشور محسوب شده است.
کارشناس بهداشت خانواده در ادامه گفت: با توجه به گزارش های جهانی، اگر تمام نوزادان بلافاصله پس از تولد در تماس با پوست مادران قرار گیرند و به مدت ۶ ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند و تغذیه با شیر مادر تا دو سال یا بیشتر همراه با غذاهای کمکی مناسب ادامه یابد، مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سطح جهان ۱۳ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.
وی همچنیت تغذیه با شیر مادر را موجب افزایش تکامل شناختی و ارتقای هوش کودکان دانست که در کاهش بیماری های مزمن در آینده نظیر بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و چاقی نقش بسزایی دارد.
رضایی گفت: کودکان تغذیه شده با شیر مادر، کمتر دچار بیماری شده و مراجعات کمتر به پزشک و بیمارستان داشته و این به معنی غیبت کمتر مادر از کار و هزینه های کمتر درمانی و بهبود تولید کار برای جامعه است.
رضایی در ارتباط با تاثیر روش های بیمارستانی بر افزایش میزان تغذیه انحصاری با شیرمادر گفت مشاوره و ارائه بسته هایی در حمایت از تغذیه با شیر مادر هنگام ترخیص، آموزش کارکنان بیمارستان در مدیریت شیردهی و ملاقات در منزل را در این زمینه بسیار موثر دانست.
“حمایت برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر” یادآور آن است که ما همگی در ایجاد محیط مساعد برای موفقیت زنان در شیردهی نقش داریم. مادران در منزل، محیط کار و در جامعه نیازمند حمایت در زمینه شیردهی هستند لذا همسر، فرزندان، اقوام و بستگان، مدیران و کارفرمایان و کلیه آحاد جامعه، باید خود را در حمایت از مادران برای تداوم شیردهی مسئول بدانند.
خانم رضایی همچنین برای حفظ و تداوم شیردهی چند اصول را پیشنهاد و توصیه نمودند:
۱- مکیدن مکرر و صحیح پستان توسط شیرخوار.
۲- آرامش خاطر و اعتماد به نفس مادر.
۳- وضعیت درست شیردادن و گرفتن درست پستان
۴- تغذیه درست و فعالیت جسمی مناسب
۵- هم اتاق بودن و ترجیحا” هم بستر بودن مادر و نوزاد در روزهای اول پس از زایمان.
۶- مکیدن موثر و مکرر و به مدت کافی پستان.
۷- توجه به علایم اولیه گرسنگی
ترخیص نوزاد و مادر از زایشگاه با یکدیگر
۸- عدم استفاده از شیرمصنوعی ، بطری و گول زنک ( پستانک )
۹- حمایت روحی و روانی: پشتیبانی همه جانبه جامعه، به ویژه همسر، اطرافیان، کارفرما و پزشک از مادر و تشویق او به تغذیه کودک با شیرمادر.

۱۰- شروع به موقع تغذیه تکمیلی در پایان شش ماهگی، زیرا وقتی غذای کمکی قبل از پایان ۶ ماهگی به کودک داده شود علاوه بر افزایش احتمال بیماری های عفونی و آلرژی ، موجب کاهش دفعات شیردهی مادر و کمتر مکیدن پستان توسط شیرخوار شده و این امر سبب تولید شیر مادر کمتر در نتیجه کاهش وزن شیرخوار می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.