کد خبر : 12718
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 1:13
-

مرحومه خوبانی«ره»چراغ روشنایی عشایر بویراحمد تا ممسنی و رستم و ذخایر عظیم مهربانی ها

سید حسین رازیان

یادداشتی به بهانه کوچ ابدی آفتابی که برای همیشه غروب کرد/ بقلم سید حسین رازیان

یادداشتی به بهانه کوچ ابدی آفتابی که برای همیشه غروب کرد/ بقلم سید حسین رازیان
شهریور ماه برای شاگردان مرحوم «بی بی آفتاب (ره)» با آن بیانات شیوا و روانش هجران ابدیش بسیار تلخ و زجر آور است

یادداشتی به بهانه کوچ ابدی آفتابی که برای همیشه غروب کرد/ بقلم سید حسین رازیان سردبیر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کهگیلویه در این یادداشت آمده است:

در روزگاری که بشریت بعلت نبود و یا کمبود معلم رنجها و مصیبت های سنگینی را متحمل می شد.
اما در این بین استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه سردسیری بعلت نبود هیچ گونه فضای زیرساخت برای حتی یک زندگی ساده و اولیه امکان پذیر نبود.
در روستای پراشکفت بویراحمد واقع در چهل پنج کیلومتری شهر یاسوج ناگهان شخصیت دلسوز و آینده نگری بنام مرحوم آقا محمد تقی خوبانی با توجه به اینکه علاقه ای شدید به باسواد بودن مناطق کم برخوردار از هرگونه خدمات«قبل از انقلاب اسلامی» در روستاهای بویراحمد علیا مخصوصا زادگاهش بابکان و روستای پراشکفت با پیگیری های مختلف و رایزنی های تاثیرگذار وی به دستور مرحوم بهمن بیگی توانست اولین معلم گرانبهای روزگاران سخت بنام سید محمد حسن حسینی فر به روستای پراشکفت به مدت شش سال در شش پایه تحصیلی در مکتب علمی ایشان مشغول به تحصیل شوند که نتیجه اش حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا موسوی اعظم امام جمعه گرفته تا مرد علمی دنیا در سال ۲۰۰۰ دکتر سید محمد رادمنش و چندین معلم و مهندس دیگر فارغ‌التحصیل شد.

آقای حسینی فر تشکیل زندگی مشترک با بانوی فرهیخته و فرهنگی بنام بی بی آفتاب خوبانی معلمی که کلمه آموزش و پرورش را به معنای واقعی به سرانجام رسانید.
بی آفتاب فرزند مرحوم آقا حسن خوبانی چهره ای که با تربیت چندین فرزند فرهنگی تمام کمالات انسانی را به نحو احسن اکمل به سرانجام رسانید.
این پایان ماجرا نبود بی بی آفتاب خوبانی در اوایل دهه هفتاد برادری بنام مرحوم آقا شاپور خوبانی آزاده سرافراز که چندین سال در زندان بعث عراق زیر شدیدترین شکنجه ها بود ناگهان همزمان با ورود آزادگان به میهن اسلامی آقا شاپور با استقبال هزاران نفری به آغوش ملت برگشت و چندی بعد ناباورانه دعوت حق را لبیک گفت تا علاوه بر خانواده محترم خوبانی داغ سنگینی بر دل همه گذاشت و بی بی آفتاب خوبانی بدلیل ارشد خانواده بعد از پدر داغ سنگین هجران ابدی این برادر شجاع را تحمل کند.
مرحومه بی بی آفتاب سخنوری دانا و توانا، با سیاست و کیاست، نجابت، صلابت مهمانداری و مهمان نوازی، مصلح اجتماعی حضور در محافل علمی و فرهنگی جلسات محلی و حتی حل فصل مناقشات بعنوان یک چهره تاثیرگذار سرآمد بود.
مرحومه خوبانی به همراه همسرش آقای حسینی فر بعد از ریشه کنی بی سوادی در بخشی از بویراحمد به تبعیت از همسرش به نورآباد ممسنی عزیمت کرد و شغل شریف معلمی ادامه داد و توانست شاگردان بسیاری را در راستای تعلیم و تربیت به سرانجام برساند.
آری بدانیم که آفتاب های زیادی را هم داریم که در شرایطی بشریت (قبل از انقلاب) از نظر تعلیم و علم در جهل بودند با توجه به آینده نگری که در ذهن خود مجسم می کردند واقعا حماسه ها آفریدند که تا قیام قیامت شایسته تقدیر هستند.
شهریور ماه برای شاگردان مرحوم «بی بی آفتاب (ره)» با آن بیانات شیوا و روانش هجران ابدیش بسیار تلخ و زجر آور است اما چه میشود به باید به آیه شریفه انا الله و انا الیه راجعون تکیه کرد.
اعتقاد راسخی دارم که تکریم معلمان پیشین نیز، تکلیفی سنگین بر دوش من و ماست چرا که پیامبران و امامان و بزرگان دین و علم در طول تاریخ، معلمان برجسته جامعه انسانی و بشری‌اند.
به یقین مادر فرهنگی و استاد علم و ادب نیز در زمره معلمان حقیقی انسان محسوب می‌شود.
پس بدانیم که وقتی خداوند بزرگ خود را به عنوان معلم معرفی می‌کند، و از آنجایی که پیامبر اسلام و پیامبران الهی و امامان عظیم الشان معلم بشریت‌اند، فقها و علما و عرفا در زمره معلمان انسان‌ها محسوب می‌شوند، جایگاه معلم به عنوان زیباترین جایگاه تبیین شده است.
پس باید تکریم تمامی معلمین امروز و دیروز و مرحومه بی بی آفتاب ها «ره» جز وظایف روزمره ما قرار گیرد و من و ما در مقابل آنان متواضع و با ادب باشیم.
سخن برخاسته از متن دین و هدایتگر آنان را بشنویم و به عنوان یک رهبر و کارگشایی در مسیر زندگی و به آن عمل کنیم و در هر لحظه از عمرمان، قدردان همه معلمان باشیم.
در پایان بی بی آفتاب خوبانی«ره»چراغ روشنایی عشایر بویراحمد تا ممسنی و رستم و ذخایر عظیم مهربانی ها برای همیشه در این سرای هستی خاموش گشت تا سرای ابدی در بهشت مأوا آرام بگیرد.
وی چراغ راه هدایتش با تربیت فرزندان صالح و اثرگذار در رشته های مختلف مهندسی فرهنگی و پزشکی تربیت و به جامعه تحویل داد تا بعد از عروج ملکوتی اش روشنایی آن مادر مهربانی ها استاد علم و ادب، معلم عشایر دیار لرنشین بعد از خود منورتر باشد.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
با احترام فراوان
سید حسین رازیان سردبیر

شهریور ماه ۱۴۰۲

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
انصاری جمعه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۲۷

روحش شاد یادش در دلها جاودان بهشت ابدی جایگاهشان باشد
معلم شمع بزم محفل بشریت است چه با وجود جسمانیش و چه با روح ملکوتی که به دیگران علم وادب و شوکت وجاه وجلال بخشید .مرحومه بی بی آفتاب علاوه بر اینکه یک معلم بود یک مادر بود یک همسر بود یک زن از نماد لر و اصالت بود بیان بسیار زیبا وشیوایی در ترنم کلامش می چکید که حکایت از قدرت هدایت کلام بود .بقول آقای رازیان اگر جسم مرحومه بی بی آفتاب برای همیشه غروب کرد اما یادگارانش معلمین مهندسین پزشکان و دیگر شاگردانی که درمکتب ایشان درس خوانده اند نسل به نسل میوه عمرش هستند که ایشان را جاودان میکند روح همه مادران خصوصا بی بی آفتاب تا ابد الدهر جاودان خداوند رحمتشون کند

نظرات بسته شده است.