کد خبر : 12954
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 6:26
-

این مطلب از سری یادداشت مخاطبان است که افتونیوز آن را منتشرکرده و انتشار آن به معنای رد یا تایید تمامی یا بخشی از محتوای آن نمی باشد، شما نیز می‌توانید با ارسال نظر و یادداشت خود این مطلب را تایید یا رد کنید.

یادداشت مخاطب

دلایل دوازده گانه حضور حاج آقا موحد درانتخابات و مجلس شورای اسلامی

دلایل دوازده گانه حضور حاج آقا موحد درانتخابات و مجلس شورای اسلامی
توصیه‌های سال‌های پایانی حیات مرحوم آیت الله امیر احمد تقوی مقدم است. وقتی مرحوم تقوی از موحد فاصله گرفت، دیگر حجتی شرعی و تکلیف مشارکت سیاسی برای همراهی انتخاباتی با موحد وجود ندارد.

یادداشت مخاطبان: سید محمد موحد نماینده کنونی کهگیلویه بزرگ که چهار دهه و شش دوره به‌عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور داشته است، حالا در اوج سراشیبی انتخاباتی قرار گرفته است. میل موحد به حضور در مجلس دلایل متعددی دارد که در این‌جا به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

۱) موحد تمام آمال و آرزوهای سیاسی خود را فقط در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌بیند. گویی برای او کنشگری سیاسی همین نمایندگی است.

۲) تیم قبیله‌گرای نزدیک به او که ۴۰ سال است با حضور موحد در مجلس، از رانت نمایندگی او استفاده کرده‌اند، می‌دانند بدون موحد، بسیاری از فرصت‌های سیاسی و اقتصادی را از دست می‌دهند، بنابراین او را تشویق می‌کنند که برای آخرین بار هم که شده در صحنه انتخابات بماند.

۳) جمعی از پیمانکاران اقتصادی و سیاسی در استان و خارج از آن، همیشه از حلقه‌های مشورتی موحد بوده‌اند. آن‌ها تصور می‌کنند بدون موحد شانس چندانی نخواهند داشت. شاید شک و شبهه‌های شیوه تأمین هزینه‌های انتخاباتی موحد ناشی از همین عامل باشد.

۴) برای شورای عشیره‌ای و منطقه‌ای که زیرمجموعه تیم سیاسی موحد هستند، تنها کرسی مجلس مهم است و کارآمدی و شایستگی، اهمیت چندانی ندارد. حضور موحد در مجلس تنها دلخوشی آنهاست.

۵) مدیران چینش‌شده قبیله‌ای شامل جمعی از فرمانداران و بخشداران، یکی از معاونت‌های استانداری، برخی از مدیران کل و مدیران شهرستان، می‌دانند ناف‌شان به ناف موحد وصل است و با انصراف یا عدم احرار صلاحیت موحد، دیگر جایگاهی در بدنه اجرایی نخواهند داشت.

۶) با وجود این‌که موحد یک دوره با بند عدم التزام عملی، رد صلاحیت شد، اما گویا از همین هم درس نگرفته است. اما او خوب می‌داند در صورت انصراف یا رد صلاحیت، دیگر هیچ جایگاهی در مدیریت کشور، استان و یا حتی احتمال حضور به‌عنوان امام جمعه در بخش‌های شهرستان را هم ندارد.

۷) موحد قاعده بازی کردن با احزاب سیاسی را به‌خوبی بلد است. در دوره‌ای از مرحوم هاشمی رفسنجانی حمایت می‌کند و در دوره دیگر از محمود احمدی‌نژاد. هنوز همراهی با روحانی تمام نشده که خود را دلبسته دولت رئیسی نشان می‌دهد. همزمانی تغییر رنگ سیاسی موحد با تغییر دولت‌ها شاید کلید درک علت حضور همیشگی‌اش در صحنه انتخابات باشد.

۸) نشست‌های مردمی موحد در طول ۴۰ سال، نشانی از برنامه‌های پارلمانی نداشته‌اند. وعده‌های توخالی او باعث شده مدیران سطوح مختلف استان احساس تکلیف چندانی نکنند. همین رفتار سیاسی موحد که خود را نه در قامت یک نماینده بلکه همچون یک مدیر اجرایی می‌بیند، بخش زیادی از علل عقب‌ماندگی کهگیلویه را تبیین می‌کند.

۹) موحد با وجود این‌که با کارمندی قوه قضائیه شروع کرد، ولی حالا بازنشسته شرکت نفت است. کسی چه می‌داند شاید او در کنار تحصیلات حوزوی، منهدسی نفت را نیز در دانشگاه آبادان تحصیل کرده باشد!

۱۰) رفتارشناسی موحد نشان می‌دهد میل به ماندن در قدرت آن‌قدر زیاد است که حتی اگر قانون کهولت سن در دوره‌های بعدی مجلس برداشته شود، او باز هم حاضر است در انتخابات شرکت کند.

۱۱) موحد می‌داند چگونه با وعده‌های نادرست، جایگاه مجلس را تحریف، و خدمات دولت‌ها را عملکرد خود معرفی کند. کافیست نگاهی به نطق‌های انتخاباتی او انداخت تا متوجه شد چگونه با نیازهای اساسی مردم بازی می‌کند، اما از آن‌طرف، به وظایف نظارتی نماینده مجلس توجهی نمی‌کند.

۱۲) موحد نه‌تنها جریان‌های سیاسی را دور زده بلکه نسبت به جایگاه روحانیت نیز وارونه عمل کرده است. شاهد این ماجرا توصیه‌های سال‌های پایانی حیات مرحوم آیت الله امیر احمد تقوی مقدم است. وقتی مرحوم تقوی از موحد فاصله گرفت، دیگر حجتی شرعی و تکلیف مشارکت سیاسی برای همراهی انتخاباتی با موحد وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
کشاورز چهارشنبه , ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۲۶

خدا رحمت کنه آمیراحمد را اما
فاصله گرفتن آن مرحوم از موحد چیزی بود که همه میدانند و اون کاندید شدن پسرش بود و اما فتنه گرها هر سال موقع انتخابات از این مسئله به نفع خود بهره برداری میکنند.
بخواهید یا نخواهید مرحوم آمیراحمد و موحد برادرند و بین هر برادری ممکنه دلخوری هم پیش بیاد و موحد امسال هم برنده انتخابات است زیرا مردم او را میشناسند و خدمات او را میدانند و فتنه هم کاری از پیش نمیبره

نظرات بسته شده است.