کد خبر : 14689
دیدگاه‌ها برای ماجراهای سناتور خودخوانده‌ی کهگیلویه/ قضیه انتقال موحد به وزارت نفت چه بود بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 22:41
-

حوزه انتخابیه کهگیلویه ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه همه‌جانبه دارد. اما در ۲۴ سال نمایندگی سید محمد موحد بسیاری از فرصت‌های توسعه در یک چشم‌به‌هم‌زدن دود شد و به هوا رفت.

یادداشت مخاطب

ماجراهای سناتور خودخوانده‌ی کهگیلویه/ قضیه انتقال موحد به وزارت نفت چه بود

ماجراهای سناتور خودخوانده‌ی کهگیلویه/ قضیه انتقال موحد به وزارت نفت چه بود
دوران عوام‌فریبی و رفتارهای پوپولیستی به پایان رسیده و هم‌اکنون عصر بیداری خرد سیاسی شهروندان کهگیلویه بزرگ است و کج‌روی‌ها و بداندیشی‌های انتخاباتی نمایندگان، دیگر جایی در میان این مردم نخواهد داشت.

ازسری یادداشتهای مخاطبین، ارسالی به این پایگاه خبری؛

این پایگاه خبری بدون هیچگونه کم وکاستی مطلب ارسالی را جهت آگاهی مخاطبین عزیز و قضاوت منتشر مینماید.

امید که خاطری آزرده نگردد.

پایگاه خبری عصرکهگیلویه “یادداشت ارسالی مخاطب:

«یا داوُدُ إِنّا جَعَلْناکَ خَلِیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النّاسِ بِالْحَقِّ وَ لاتَتَّبِعِ الْهَوى فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ …»

مجلس شورای اسلامی نماد واقعی مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی است. یکی از تکالیف نمایندگان، نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور است. واضح است که در صورت تحقق نقش نظارتی نمایندگان، هیئت وزیران کمتر به خطا و اشتباه گرفتار می‌شوند. بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی، ۶۰ نفر از نمایندگان ادوار مختلف مجلس، در دوران طولانی وزارت بیژن زنگنه، به وزارت نفت منتقل شده‌اند و با رسته و رشته تخصصی وزارت نفت، شرکت گاز و یا صنایع پتروشیمی، حقوق‌های کلان دریافت می‌کنند. آن‌چه بیش از همه در بین این اسامی خودنمایی می‌کند نام یکی از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد است. مشخصات سید محمد موحد در تاریخ ۱/۷/۱۳۸۰در این لیست ثبت شده است. اگر چه اسامی انتقال‌یافتگان که با رانت نمایندگی به اینجا رسیده‌اند، در ترکیب مجلس فعلی رسانه‌ای شده، اما تنها انتشار نام‌ها در رسانه‌ها کافی نیست، بلکه اعمال اجرایی دیگری نیز لازم است تا در آینده چنین فضایی برای نمایندگانی که به دنبال فرصت‌طلبی هستند فراهم نشود.
سید محمد موحد ملقب به سناتور که در انتخابات اخیر، برخی از هوادارانش پا را از انتساب چنین القابی فراتر گذاشته و او را «امپراطور» خطاب می‌کنند، در زمان انتقال به وزارت نفت، در کمسیون قضایی و اصل رسیدگی به شکایات وتخلفات اداری حضور داشته است.
واضح است که در مثل مناقشه نیست و می‌توان این تشبیه را عنوان کرد که علیرغم حضور ۲۴ ساله‌ موحد در مجلس شورای اسلامی، می‌توان او را به فردی تشبیه کرد که در حال‌وهوای تحصیل در مدرسه بزرگسالان قرار دارد و هنوز تحصیلات متوسطه را نیز تمام نکرده است. اما با این وجود با رتبه و رسته مهندسی خیالی، در وزارت نفت استخدام می‌شود و حقوق کلان دریافت می‌کند.
از آن‌جا که نمایندگان مجلس با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، شهروندان کهگیلویه بزرگ حق دارند بر اساس همین یک مورد، عملکرد موحد را نقد کرده و سهل‌انگاری دستگاهای اجرایی و فرایند نظارت بر عملکرد نمایندگان را مورد سؤال قرار دهند. برای روشنگری و تنویر افکار عمومی در ادامه به مواردی اشاره می‌شود.
۱) یکی از پرسش‌های افکار عمومی این است که آیا هیئت نظارت بر انتخابات که منتخب شورای نگهبان قانون اساسی هستند، از انتقال فراقانونی موحد به وزارت نفت چشم‌پوشی کرده و آن را مورد بررسی قرار نمی‌دهند؟ این در حالی است که موحد که یک دوره با بند قانونی عدم التزام عملی رد صلاحیت شده است.
۲) طنز ماجرا آن‌جاست که برخی از هواداران موحد که با رانت و ظرفیت نمایندگی او به نان‌ونوایی رسیده‌اند، انتقال موحد را با دیگر شیوه‌های انتقال دستگاه‌های اداری مثل آموزش‌وپرورش و وزارت کشور توجیه می‌کنند. روشن است که انتقال به دستگاهی همچون وزارت نفت حتما نیازمند مدارک تحصیلی مختص به آن حوزه است. مگر موحد فارغ‌التحصیل نفت و صنایع پتروشیمی است که اینچنین ادله ناصواب برای آن دست و پا می‌کنند؟
۳) در سال ۱۳۸۰ که موحد به وزارت نفت منتقل می‌شود، برادرش با مدرک تحصیلی ناقص زیر دیپلم به استخدام شرکت گاز تنگ پیرزال درمی‌آید. گویا نمایندگی موحد و شعار عزت‌خواهی او، در دایره تنگ فامیلی و استخدام‌های خلاف ظابطه خلاصه شده است. آیا دیگر نمایندگان استان که از این نوع رفتار موحد مطلع بودند، نمی‌توانستند دریک نطق قبل از دستور و مذاکرات مجلس به این موضوع اشاره کنند؟
۴) نیروهای دارای تحصیلات دانشگاهی با مداک عالی در رشته‌های فنی و تخصصی در کنج خانه‌ها در حسرت کار معمول و حتی کارگری نشسته‌اند، اما شرکت نفت و گاز به راحتی با رانت نمایندگی کد استخدامی صادر می‌کند. لیست‌های دیگری وجود دارد که بخش‌هایی از آن به شکل سربسته رسانه‌ای شد که ظاهرا بخش دیگری از فامیل‌بازی‌های موحد را نشان می‌دهد.
۵) گفته می‌شود هم‌اکنون ۲۴ هزار جوان با تحصیلات عالی و دانشگاهی در کهگیلویه بزرگ فاقد شغل و کار مناسب هستند. این در حالی است که یک نگاه اجمالی نشان می‌دهد بیکاری در بین نزدیکان موحد یک شوخی است.
۶) گرفتار شدن نمایندگان به زخارف و حیات دنیوی، نهی رهبری برای همه‌ی دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. اما آن‌چه دیده و مشاهده می‌شود نمودار حیات مادی جناب سناتور است: «وَزِینَهٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ …». شهروندان کهگیلویه اسم عزت را شنیدند، اما زینت آن را در روزگار سیاسی و مادی جناب سناتور می‌بینند.
۷) حوزه انتخابیه کهگیلویه ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه همه‌جانبه دارد. اما در ۲۴ سال نمایندگی سید محمد موحد بسیاری از فرصت‌های توسعه در یک چشم‌به‌هم‌زدن دود شد و به هوا رفت.
۸) لازم است هیئتی متخصص، دوران ۲۴ ساله نمایندگی موحد را مورد مطالعه و نقد و بررسی قرار دهند. البته موحد در عمر ۲۴ ساله نمایندگی‌اش حتی یک مورد در گروه تحقیق و تفحص منتخب نمایندگان نبوده است. به نظر می‌رسد همین انتقال به شرکت نفت نیز بدان جهت بوده که تحقیق و تفحصی از وازرت نفت صورت نگیرد.
۹) عمری طولانی‌ از مشارکت فعال و کم‌نظیر شهروندان کهگیلویه بزرگ با عملکرد ناصواب موحد سپری شده است. اما دوران فعلی، دوران تجدید حیات سیاسی نسل مطالبه‌گری است که آرمان خویش را در عرصه صحیفه انقلاب می‌بیند. فاصله موحد با منشورنامه سیاسی صحیفه انقلاب همانند عملکرد و حضور ناقص او در طرح و پیشنهادات نمایندگان و لوایح دولت‌ها است.
۱۰) دوران عوام‌فریبی و رفتارهای پوپولیستی به پایان رسیده و هم‌اکنون عصر بیداری خرد سیاسی شهروندان کهگیلویه بزرگ است و کج‌روی‌ها و بداندیشی‌های انتخاباتی نمایندگان، دیگر جایی در میان این مردم نخواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.