کد خبر : 16555
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 15:32
-

گفتگو بامهندس ایمان داورپناه /مزایا ومعایب وجود کمیسیون ماده ۱۰۰شهرداری ها

گفتگو بامهندس ایمان داورپناه /مزایا ومعایب وجود کمیسیون ماده ۱۰۰شهرداری ها
تاکنون بیش از آنکه مانعی برای پیشگیری از تخلفات ساختمانی باشد، به محلی برای تخلف فروشی در شهرداری ها تبدیل شده است.

پایگاه خبری عصر کهگیلویه “به نقل از موج شهر:

«گفتگو با مهندس ایمان داورپناه درخصوص ماده ۱۰۰شهرداری ها»

ماده ۱۰۰ شهرداری ها؛فرصت یا تهدید؟
کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی از لحاظ ضوابط شهرسازی و ایمنی است. اگر شهروندانی که در ساخت و ساز دست دارند در زمینه ساختمان سازی مرتکب تخلفی شوند، این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها از ۱۱ تبصره تشکیل شده‌است. به همین منظور دانشنامه تخصصی و پایگاه خبری موج شهر؛ به گفتگوی اختصاصی با جناب آقای مهندس ایمان داور پناه عضو شورای اسلامی شهر دهدشت (استان کهگیلویه و بویراحمد) در خصوص ماده صد شهرداری ها پرداخته است. به راستی ماده ۱۰۰ شهرداری ها؛ فرصت یا تهدید؟ کدام یک است؟

تاریخچه ماده ۱۰۰ شهرداری ها
قانون شهرداری ها در سال ۱۳۳۴ تصویب و ماده صد در سال ۱۳۴۵ به آن اضافه گردید. ماده ای مشتمل بر ۱۱ تبصره (مفاد قانون را از اینجا بخوانید) ، که به منظور پیشگیری از تخلفات ساختمانی به قانون شهرداری ها اضافه گردید، امّا! تاکنون بیش از آنکه مانعی برای پیشگیری از تخلفات ساختمانی باشد، به محلی برای تخلف فروشی در شهرداری ها تبدیل شده است. بنابر اصول و ضوابط شهرسازی رعایت سطح اشغال، تراکم، و تعداد طبقات مجاز هر ساختمان در معابر مختلف شهر، برای جلوگیری از مشکلات مبتلابه بعدی، الزامی می باشد.

اما ارتباط این مفاهیم با قانون ماده صد شهرداری ها چیست؟ با یک مثال ابعاد مسأله روشن تر خواهد شد؛ در یک خیابان به عرض ۸ متر، بر اساس ضوابط شهرسازی، سطح اشغال به ۶۰ درصد، تراکم بنا به ۱۲۰ درصد و تعداد طبقات مجاز به ۲ طبقه محدود گردیده است، اما مالکان به ساخت ساختمانهایی با ۳ طبقه ارتفاع و تراکم ۱۸۰ درصد، اقدام میکنند و با ارجاع به کمیسیون ماده صد( برای طبقات مازاد به کمیسیون ماده پنج) و ضعف این قانون، در اجرائی نمودن آراء صادره برای قلع و قمع ساخت و سازهای غیر مجاز، موفق به اخذ پایان کار ساختمانی می شوند! چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و ماده صد شهرداری ها؛ فرصت یا تهدید؟

مشکلات ایجاد شده توسط ماده ۱۰۰ شهرداری ها

بدلیل عدم رعایت اصول شهرسازی بیان شده و در نتیجه برهم خوردن تراکم جمعیتی ( که بر اساس تعداد نفر در هر هکتار بیان میشود) در یک محدوده مشخص، مشکلاتی از قبیل؛

ایجاد ترافیک به دلیل دریافت جریمه حذف پارکینگ و صدور مجوز ساخت و پایان کار و نیز تراکم جمعیتی مازاد
عدم بهره کافی ساکنین از نور آفتاب بدلیل احداث ساختمان با طبقات بیشتر از حد مجاز
احتمال بروز حادثه در مواقع بحران بدلیل تراکم جمعیتی فراتر از ظرفیت مجاز و…. را برای ساکنین ایجاد خواهد کرد.
اما چرا؟ تناقض اصلی تفاوت بین قبل و بعد از تخلف می باشد! چرا باید تخلف قبل از وقوع آن غیرقانونی باشد، ولی بعد از وقوع آن ( ساخت و ساز غیر مجاز)، با صرف هزینه، یعنی؛ پرداخت جریمه کمیسیون ماده صد و صدور پایان کار ساختمانی از سوی شهرداری صورت قانونی به خود گیرد؟

ماده ۱۰۰ منبع درآمدی مهم برای شهرداری ها

بر اساس آمار، بین ۵ تا ۲۰ درصد از بودجه شهرداری ها را درآمد حاصل از کمیسیون ماده صد تشکیل می دهد. متأسفانه رویکرد شهرداری ها، خصوصاً در شهرهای با جمعیت پایین، بعنوان یک منبع درآمدی شبه پایدار و اتکاء به درآمد حاصله از قبل کمیسیون ماده صد، در سالیان متمادی، خسارت جبران ناپذیری به این مجموعه وارد نموده است.
ماده ۱۰۰ هشداری برای شهرداری های کشور

این توجه، تمرکز و اتکاء بیش از اندازه از دو سو موجب خسارت جدی به شهرداری ها میگردد؛ اول، عدم برنامه ریزی و تعریف چشم انداز برای تثبیت، احیاء و ارتقاء منابع درآمدی پایدار خود دوم، تمرکز برروی کسب درآمد از کمیسیون ماده صد و بی توجهی به تبعات اشاره شده ناشی از آن. حادثه ساختمان متروپل آبادان، تذکر جدی برای تمامی شهرداری ها می باشد که، خاطر نشان میکند بی توجهی به ضوابط فنی و شهرسازی، اصول سازه ای، تراکم فروشی شهرداری ها و گزارشات ناظران ساختمان، که همه موارد ذکر شده جزو تخلفات ثبت شده شهرداری آبادان در این حادثه می باشد، چه عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

پیشنهادات

پیشنهاد میگردد؛ تا زمان اصلاح قانون ماده صد شهرداری ها و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، شهرداری ها ضمن تغییر رویکرد و به حداقل رساندن وابستگی به درآمد حاصله از کمیسیون ماده صد، از طریق تعریف و بهره برداری از منابع جدید درآمدی، موارد زیر را برای رفع مشکلات کمیسیون ماده صد خود، مد نظر قرار دهد:

آموزش اعضا کمیسیون و ارتقاء دانش حقوقی آنان
دلایل نقض آراء کمیسیون با بررسی سابقه آراء صادره
ارتقاء نظارت از طریق پلیس ساختمان
توجه به گزارشات ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان
جناب آقای مهندس ایمان داور پناه
مهندس عمران و عضو شورای اسلامی شهر دهدشت
(استان کهگیلویه و بویراحمد)

 

 

 

 

منبع خبر: موج شهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.