کد خبر : 8975
دیدگاه‌ها برای برگزاری کمیته برون بخشی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یاسوج برگزار شد/ آنچه که باید در خصوص خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بدانیم بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 اسفند 1401 - 12:28
-

ویروس آنفلوانزای پرندگان نسبت به حرارت حساس بوده اما در مقابل سرما مقاوم است و در دمای صفر درجه تا ۳۰ روز زنده می‌ماند و یک گرم

سید حسین رازیان

برگزاری کمیته برون بخشی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یاسوج برگزار شد/ آنچه که باید در خصوص خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بدانیم

برگزاری کمیته برون بخشی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یاسوج برگزار شد/  آنچه که باید در خصوص خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بدانیم
مهاجرت پرندگان احتمال انتقال ویروس آنفلونزای پرندگان را افزایش می‌دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی عصر کهگیلویه، و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، کمیته آنفلونزای فوق حاد پرندگان به منظور پیش بینی های لازم، جهت پیشگیری از ورود ویروس و آمادگی برای مواجهه احتمالی با موارد کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برگزار شد.

دکتر امیر رشیدی، در کمیته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: آنفلوانزای فصلی یک بیماری عفونی است که به شکل تب، آبریزش بینی، گلو درد، سردرد، دردهای عضلانی، سرفه خشک، و در بچه‌ها همراه با علائم اسهال و استفراغ و برخی موارد عوارض حاد تنفسی و مننژیت بروز می‌کند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آنفلونزای فصلی دو تا ۸ روز هم به طول می انجامد، گفت: آنفلونزای نوع A و B انسان را درگیر و باعث ایجاد بیماری در افراد می‌شود، آنفلونزای C کودکان و آنفلونزای D حیوانات را درگیر می‌کند.

دکتر رشیدی بیان کرد: شستن دست‌ها و رعایت بهداشت، استفاده از ماسک و تزریق واکسن موارد قابل پیشگیری در آنفلونزای فصلی است.

در ادامه بهنام‌پور با اشاره به نزدیکی به فصل مهاجرت جنوب _ شمال پرندگان وحشی و احتمال طغیان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیاز است تدابیر لازم بعمل آید.

بهنام پور با اشاره به مهمترین مشاغل در معرض خطر آنفلوآنزای پرندگان، شامل کارکنان مراکز پرورش طیور، فروشندگان پرندگان دست آموز، شکارچیان پرندگان وحشی کارکنان مراقبت های بهداشتی، افرادی که در معدوم سازی طیور مشارکت دارند می باشند.

وی گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان نسبت به حرارت حساس بوده اما در مقابل سرما مقاوم است و در دمای صفر درجه تا ۳۰ روز زنده می‌ماند و یک گرم مدفوع پرنده آلوده به ویروس آنفلوانزای پرندگان می تواند یک میلیون طیور را آلوده کند.

بهنام‌پور، در پایان بیان کرد: خوشبختانه آزمایشگاه پی سی آر برای تشخیص آنفلونزا در استان راه‌اندازی شده است که جهت انجام نمونه های مشکوک انسانی آزمایشات لازم بعمل می‌آید.

در ادامه حمیدکیش بیان کرد: مهاجرت پرندگان احتمال انتقال ویروس آنفلونزای پرندگان را افزایش می‌دهد.

کارشناس دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از عواملی که باعث افزایش بیماری آنفلونزای حاد پرندگان می‌شود زنده فروشی‌ها است که در بویراحمد و دنا جمع آوری شوند و موارد کمی که بود به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی بیان کرد: در مناطق گرمسیری بخصوص کهگیلویه بزرگ زنده فروشی‌ها همچنان پابرجا هستند که زنده فروشی‌ها ریسک بیماری را افزایش می‌دهند.

حمیدکیش بیان کرد: دامپزشکی نظارت بر زیستگاه‌ها و تالاب‌ها، واحدهای طیور صنعتی و بومی را در دستور کار قرار داده تا به محض هرگونه موارد مشکوک نمونه گیری لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مورد خاصی از آنفلوانزا فوق حاد پرندگان تاکنون در استان گزارش نشده است ولی باید نظام مراقب بیماری در سطح استان فعال باشد.

نویسنده و تهیه کننده/ سید حسین رازیان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.