کد خبر : 12426
دیدگاه‌ها برای نشست خبری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 19:54
-

در استان 879 واحد تولیدی و توزیعی سلامت‌محور وجود دارد

سید حسین رازیان

نشست خبری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

نشست خبری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد
بدهی دارویی تا پایان سال ۱۴۰۱، مبلغی حدود ۱۰۱ میلیارد تومان بوده، اما حالا به ۲۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است

نشست خبری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش عصر کهگیلویه از یاسوج، پیش از ظهر امروز (۳۰ تیر ۱۴۰۲) نشست خبری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

رحمت‌الله افشار معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان این‌که معاونت غذا و داروی یکی از معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: این معاونت نسبت به سایر معاونت‌ها، نوپا است و قبلاً یکی از مدیریت‌های زیرمجموعه معاونت درمان بود.
وی ادامه داد: غذا و دارو در سطح وزارت خانه به نام سازمان وجود دارد و ما نیز به دنبال این هستیم که در سطح استان‌ها سازمان شود.
افشار در خصوص تعداد واحدهای تحت نظارت معاومت غذا و دارو عنوان کرد: در استان ۸۷۹ واحد تولیدی و توزیعی سلامت‌محور وجود دارد.
وی با بیان این‌که یک ماده غذایی از مرزعه تا سفره تحت نظارت است، گفت: در مزرعه، زیر نظر وازارت جهاد، در کارخانه و تولید و فرآوری، زیر نظر معاونت غذا و دارو و در بازار، تحت نظارت معاونت بهداشتی است.
وی افزود: این ۸۷۹ واحد شامل کارخانه مواد تولید غذایی، تولید ملزومات پزشکی، واحدهای عطاری و داروخانه‌ها است.
دکتر افشار تصریح کرد: پیگیر هستیم مجوز دو شرکت مهم توزیع دارویی مانند شرکت داروپخش و پخش هجرت را از وازرات بگیریم
معاون غذا و دارو در ادامه به منبع تأمین داروهای استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: داروها از دو استان تأمین می‌شوند؛ تأمین داروی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون از طریق شرکت‌های توزیعی استان فارس و شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه، باشت، چرام، لنده و بهمئی از طریق استان خوزستان صورت می‌گیرد.


وی در ادامه گفت: سهمیه داروی ما در کشور، نسبت به جمعیت، هشت دهم درصد است.
دکتر افشار سپس به علت‌های کمبود دارو اشاره کرد و گفت: بیشتر کمبودهای دارویی مربوط به آن ۵ درصد داروهایی است که از خارج کشور وارد می‌شوند.
وی ادامه داد: این ۵ درصد بیشتر شامل داروهای ویژه بیماران سرطانی، بیماران صعب‌العلاج، و بیماران خاص از قبیل تالاسمی، هموفیلی دیالیزی و ام‌اس است.
دکتر رحمت اله افشار، عنوان کرد: چون ما در شهرستان‌ها متخصص آنکولوژی نداریم و این پزشکان فقط در مرکز استان مستقر هستند، داروخانه دولتی دانشگاه مختص داروهای بیمارستان سرطانی و صعب‌العلاج است که مستقیماً از شرکت‌های شیراز تأمین می‌شوند.
وی عنوان کرد: داروهای خاص کهگیلویه در بیمارستان امام خمینی، در گچساران بیمارستان شهید رجایی و بویراحمد بیمارستان شهید بهشتی توزیع می‌شوند.
معاون غذا و دارو در ادامه به آمار خرید دارو اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ در واقع، ۲۱۰ میلیارد تومان و در ۵ ماهه اول ۱۴۰۲، ۷۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خرید داروی ما بوده است و جمع کل پرداختی بابت دارو و ملزومات پزشکی در سال ۱۴۰۱ و پنج ماه اول سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۸۷ میلیارد تومان است.
یکی از چالش‌های دارویی در کهگیلویه و بویراحمد نسخه‌نویسی بی‌رویه برخی از داروهاست؛ افشار در این زمینه گفت: بر اساس بررسی نسخ پزشکان در سال ۱۴۰۱، پرمصرف‌ترین ترین دارو سرم، آنتی بیوتیک و کورتون بوده و ما از این جهت در کشور مقام اول را داشتیم.


وی افزود: متأسفانه در درمانگاه‌های خصوصی سرم‌تراپی، کورتون‌تراپی آمار بسیار بالایی نسبت به میانگین کشوری دارد.
وی در خصوص تعداد بازرسی‌های معاونت غذا و داروی در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال گذشته، دو هزار و ۶۶۱ بازدید از واحدهای تولیدی و توزیعی فراورده‌های سلامت محور صورت گرفته است.
دکتر افشار در خصوص قیمت دارو عنوان کرد: قیمت دارو مصوب کشوری است و در کمیته‌ای با حضور وزارت بهداشت، وزارت صمت، سازمان‌های بیمه‌گر، تعزیرات حکومتی، معاونت درمان وزارت خانه و حتی وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و یک دارو را قیمت‌گذاری می‌کنند.
وی اضافه کرد: قیمت روی جلد ملاک نیست، چرا که در روز تولید بر روی دارو درج می‌شود؛ اما ملاک قیمت سامانه تی تک است و افراد می‌توانند هر دارویی را در این سامانه سرچ کنند تا قیمت روز آن را به دست بیاورند.
وی افزود: اما در خصوص فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، ملاک قیمت روی جلد فرآورده است.
دکتر افشار در خصوص بدهی دارویی در استان گفت: بدهی دارویی تا پایان سال ۱۴۰۱، مبلغی حدود ۱۰۱ میلیارد تومان بوده، اما حالا به ۲۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.
معاون غذا و دارو در پایان به شهروندان توصیه کرد: از نگهداری قرص و کپسول را در یحچال خودداری کنند؛ چرا که رطوبت باعث خراب شدن ماده مؤثره این داروها می‌شود.
وی عنوان کرد: اما آن دسته از داروهایی که بر روی جلد آنها درج شده در دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود را می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.