کد خبر : 12671
دیدگاه‌ها برای امانت را به امانتدار امین بسپارید،مردم وخدمت بهانه است بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 0:52
-

امانت را به امانتدار امین بسپارید،مردم وخدمت بهانه است

امانت را به امانتدار امین بسپارید،مردم وخدمت بهانه است
نزدیکان نماینده کهگیلویه بزرگ، آن‌قدر بر طبل این عزل و نصب‌ها می‌کوبند و در هر کوی و برزن آن را جار می‌زنند که گاهی انسان به خطا می‌افتد که نکند این‌جا نه بستری مناسب برای انتخاب آگاهانه سیاسی، بلکه میدانی تنگ برای کری‌خوانی‌های عده‌ای منفعت‌جو است.

«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ…»

یکی از نشانه‌های کنش دینی در سپهر سیاست عمومی، عدالت و امانتداری در رفتار است. آیه بالا با مضمون خیانت در امانتداری به‌ عنوان یکی از نشانه‌های نفاق و دورویی، مسئولان را در مراتب و جایگاه‌های سیاسی مختلف، مورد خطاب قرار داده است.

بر اساس همین آیه بود که رهبر انقلاب طی سال‌های گذشته در دیدارهایی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته، وکالت مردم و حضور در مجلس را از مصادیق امانت‌داری معرفی کرده است. در همین سال جاری نیز دخالت نمایندگان در عزل و نصب قوای اجرائیه را نهی کرد.

گفتنی است امانتداری، از بنیادهای اساسی حیات طیبه و خردمندانه‌ی جامعه انسانی و اسلامی محسوب می‌شود و مسئولیت نیز یک امانت الهی است.

از سوی دیگر، سوگندنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیان‌گر وفاداری آن‌ها به اصل امانت‌داری نسبت به مسئولیت‌های ناشی از نمایندگی است.

سهل‌انگاری در نقش پارلمانی و تغییر جهت در تکالیف نمایندگی، که یکی از مصادیق آن دخالت و اصرار در تیم مدیریتی قوه مجریه می‌باشد، بر خلاف عهد و میثاق‌نامه حقوقی‌ای است که با شهروندان بسته‌اند.

اخیرا دبیر هیئت نظارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب‌ها را محرز دانستند.

می‌توان گفت این نوع دخالت‌ها مصداق سوءاستفاده نمایندگان از نقش وکالتی آن‌ها در مجلس شورای اسلامی است.

پیامد این شکل از بهره‌برداری‌های ناصواب، برآمدن تیم مدیریتی است که اصلی‌ترین مختصات آن، علایق و منافع قبیله‌ای، گروهی و باندی است.

فرمانداران، بخشداران و مدیرانی که با رانت نمایندگی منصوب شده‌اند، وظیفه خود را نه خدمت به مردم، بلکه خدمت به نماینده می‌دانند. مهم‌تر از همه این‌که این شیوه انتصاب مدیران، دور از ظرفیت و شأن مردمی و اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

البته چندان غیرمعمول نیست نماینده‌ای که با تفرقه‌اندازی بین قبائل و فعالان طوایف، به کرسی بهارستان دست یافته، ظرفیت سیاسی بالاتر از این داشته باشد.

شهروندان ولایت‌مدار استان کهگیلویه و بویراحمد، به‌ویژه حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ، در هیچ دوره‌ای مثل امروز شاهد عزل و نصب‌های قبیله‌ای نبوده‌اند. امروز کار به جایی رسیده که فعالان مجازی شورای قبائل، لیستی از عزل و نصب‌های قبیله‌ای که زیرمجموعه سید محمد موحد نماینده کهگیلویه محسوب می‌شوند را رسانه‌ای کرده و جالب‌تر آن‌ که نسبت به این اقدام غیرمردمی، غیرقانونی و غیرشرعی خود فخر می‌ورزند.

این در حالی است که گذشته تاریخی شهروندان این حوزه انتخابیه نشان می‌دهد این مردم در اندیشه روابط متقابل و عقلایی دولت و شهروندان هستند.

اما نزدیکان نماینده کهگیلویه بزرگ، آن‌قدر بر طبل این عزل و نصب‌ها می‌کوبند و در هر کوی و برزن آن را جار می‌زنند که گاهی انسان به خطا می‌افتد که نکند این‌جا نه بستری مناسب برای انتخاب آگاهانه سیاسی، بلکه میدانی تنگ برای کری‌خوانی‌های عده‌ای منفعت‌جو است.

واضح است ادامه این روند، نه‌ تنها کمکی به توسعه کهگیلویه بزرگ نمی‌کند، بلکه حتی دهه‌ها آن را به عقب می‌راند. به همین خاطر است که رهبر انقلاب با تأسی از آیات قرآن، امانت‌داری را از مولفه‌های وکالت می‌داند و چه بامسماست تعبیر قرآن کریم، زمانی که خیانت در امانت‌داری را از نشانه‌های نفاق عنوان می‌کند. 

 

 

 

منبع: فردادنیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.