کد خبر : 12714
دیدگاه‌ها برای وظایف نمایندگان مجلس از وعده تا عمل، از ذهنیت تا واقعیت بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 17:29
-

یادداشت مخاطبین؛

وظایف نمایندگان مجلس از وعده تا عمل، از ذهنیت تا واقعیت

وظایف نمایندگان مجلس از وعده تا عمل، از ذهنیت تا واقعیت
نماینده واقعی یک حوزه انتخابیه خاص موظف است نسبت به شناسایی دقیق مشکلات مخصوص حوزه انتخابیه با استفاده از روشهای علمی و تجربی و از طریق ارتباط مستمر و موثر با موکلین خود اقدام کرده و در راه حل آنها بکوشد.

آنچه در ادامه می‌خوانید از سری یادداشت‌های ارسالی مخاطبین عصر کهگیلویه است و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست. شما هم می‌توانید با ارسال مطلب خود، این یادداشت را تأیید یا نقد کنید.

یادداشت سیاسی مخاطبین ؛ نماینده واقعی یک حوزه انتخابیه خاص موظف است نسبت به شناسایی دقیق مشکلات مخصوص حوزه انتخابیه با استفاده از روشهای علمی و تجربی و از طریق ارتباط مستمر و موثر با موکلین خود اقدام کرده و در راه حل آنها بکوشد.

یکی از مسائلی که در یکی دو دهه اخیر اذهان عمومی را متوجه خود کرده، موضوع «اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس» است. عدم اطلاع دقیق مردم و موکلین از این موضوع باعث اغلب افراط و یا تفریط در سطح انتطار مردم شده است. برخی از رای دهندگان عقیده دارند که نماینده مجلس وظیفه اصلاح و رفع تمام موانع و مشکلات موجود در کشور را بر عهده دارد. و برخی دیگر نیز معتقدند از دست نمایندگان مجلس کاری بر نمی آید و بر این اساس حتی شرکت در انتخابات بی معنی و در سرنوشت کشور بی تاثیر است.

طبق اصول مختلف قانون اساسی کشور نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی زیر را بر عهده دارند:

قانون گذاری: براساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا می‌باشد: مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. این وظیفه در قالب لوایح ارسالی از سوی دولت و طرح های ارایه شده از سوی نمایندگان مجلس محقق می شود. از سویی تصویب قانون بودجه، عهده نامه‌ها و قراردادهای خارجی، مجوز استخدام کارشناسان خارجی و موارد از این دست از مصادیق وظیفه قانون‌گذاری نمایندگان است.

نظارت : وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس نیز بر اساس اصول قانون اساسی شامل نظارت بر دولت از طریق رای اعتماد و استیضاح وزیران و نظارت بر امور مختلف کشور و حکومت از طریق تذکر نمایندگان، تحقیق و تفحص، نظارت بر عملیات مالی دستگاه های اجرایی و نظارت از طریق مردم ( اصل ۹۰ قانون اساسی) است.

به راستی انتظارات مردم و رای دهندگان از نمایندگان منتخب‌شان چیست؟

وجود مشکلاتی از جمله؛ افزایش سن و طولانی شدن فرایند ازدواج جوانان، گسترش اعتیاد، افزایش طلاق، عدم برخورداری کامل شهروندان از سلامتی جسمی، عدم امکان بهره برداری از امکانات ورزشی و تفریحی، مرگ تدریجی عشایر منطقه، عدم استفاده از ظرفیت های کهگیلویه بزرگ، عدم استفاده از سرمایه های انسانی و گرایش به قومی سازی و ذبح چهره های سیاسی به پای قدرت طلبی ریشه در یک مولفه اصلی دارد و آن هم سوء مدیریت یا نخبه‌کشی حوزه های خاص است که طی سال‌های گذشته و به ویژه در دوره کنونی به بالاترین حد خود رسیده است.

هموطنان و شهروندان عزیز ؛ علاوه بر همه موارد گفته شده، نماینده واقعی یک حوزه انتخابیه خاص موظف است نسبت به شناسایی دقیق مشکلات مخصوص حوزه انتخابیه با استفاده از روشهای علمی و تجربی و از طریق ارتباط مستمر و موثر با موکلین خود اقدام کرده و در راه حل آنها بکوشد. جهت به ذهن آوری سریع باید گفت یک نماینده واقعی باید «شــهــید» حوزه انتخابیه خود باشد یعنی:

ش= شفاف سازی همه اتفاقات ریز و درشت مجلس و کشور برای موکلین.

ه = هماهنگ کردن تمام دستگاه های اجرایی مرتبط با حل مسائل و مشکلات و توسعه اقتصادی حوزه انتخابیه اعم از دستگاههای ملی و یا استانی.

ی = یکرنگی و یکسان بودن مواضع آشکار و علنی نماینده با آرایی که به ممصوبات مجلس می دهد.

د = دنبال کردن و پیگیری مستمر و منظم همه امور مرتبط با حوزه انتخابیه در مجلس و دستگاه‌های ملی.

اکنون زمان تغییر و عبور از گزینه‌های فعلی فرا رسیده است، اگر مدیریت نو در عرصه تولید، اشتغال، معیشت و رفاه می‌خواهیم باید نگاه خودمان را تغییر دهیم و بیان مطالبات مردم به طور کارشناسی، فنی و دقیق را از کسی خواهان باشیم که صدای آنان در بیان مسائل و مشکلات از تریبون مجلس باشد و مسئولان را مجاب به خدمت هر چه بیشتر به مردم کند، سوء مدیریت باعث شده مردم منطقه امروز در گرفتاری و مشکلات اقتصادی زندگی کنند، کهگیلویه بزرگ منابع و ظرفیت های کمی ندارد و این ظرفیت های عظیم را مردان بزرگ با توانایی خاص می‌توانند بدست بیاورند.

جهت برون رفت از مشکلات اقتصادی، اصلاح ساختار فساد، شفافیت، مردمی کردن مبارزه با فساد و مبارزه با مفسد نیازمند حمایت همه جانبه مردم فهیم و همیشه در صحنه کهگیلویه بهمئی، چرام و لنده در آستانه آزمون الهی بزرگ هستیم و باید یک حماسه سیاسی بزرگ رقم بخورد.

از همه مردم فهیم برای حضور در انتخابات و مشارکت حداکثری و انتخاب یک فرد اصلح برای آینده اجرایی کهگیلویه بزرگ دعوت می‌کنیم و با توجه به تجارب ارزنده و شخصیت جامع حاج سید علی محمد بزرگواری در مسئولیت ها و عرصه های مختلف (مبارزه ۸ سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، مدافع حرمین شریفین) و نظر به اینکه ایشان را امین مردم و اقشار جامعه و نیز خادم همه ملت میدانیم و برای ایجاد ثبات سیاسی و تامین دغدغه‌های مردم این ظرفیت را داراست و انشاء الله می‌تواند شخصیت ایده‌آلی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی باشد.

اقشار مختلف مردم شریف کهگیلویه بزرگ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.