کد خبر : 1744
دیدگاه‌ها برای مبارزه با فساد و عدالتخواهی باید در تریبون‌های نماز جمعه به صورت جدی مطرح شود بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردین 1401 - 23:35
-

عدالتخواهی و مطالبه‌گری یک ضرورت حیاتی در نهاد امامت جمعه دهدشت است که هدف نهایی آن، بایست تحققِ عدالت در جامعه‌یِ هدفِ شهری، روستایی و عشایریِ کهگیلویه‌بزرگ و دهدشت باشد

احمدطاها سعادتیان

مبارزه با فساد و عدالتخواهی باید در تریبون‌های نماز جمعه به صورت جدی مطرح شود

مبارزه با فساد و عدالتخواهی باید در تریبون‌های نماز جمعه به صورت جدی مطرح شود
بیان مطالبات مردم در خطبه‌های نماز جمعه، از نکات بارز برای مبارزه با فساد و رفع دغدغه‌های موجود است

به گزارش خبرگزاری عصرکهگیلویه، احمدطاها سعادتیان طی پیامی آورده است عدالتخواهی و مطالبه‌گری یک ضرورت حیاتی، مبارزه با فساد و عدالتخواهی باید در تریبون‌های نماز جمعه به صورت جدی مطرح شود، این را می‌دانیم که عدالتخواهی مصداقی، غیر از اتهام‌زنی است، و بنابراین ائمه جمعه می‌توانند در این موضوع شجاعانه ورود پیدا کنند. مردم ما امروز شاهد فسادستیزی در جامعه‌ی خود هستند اما متاسفانه در کنار این مهم، می‌بینند که روز به روز سفره‌های آنان کوچک‌تر از گذشته می‌شود؛ بر همین اساس، می‌طلبد در تریبون نماز جمعه به این سوال پاسخ داده شود چرا در کنار فسادستیزی، هر روز سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود!؟
اینجاست که بایست اذعان داشت که
“مدل مطالبه‌گری باید تغییر کند…”

با این حال شاهد هستیم که این رشد سبب امیدواری در جامعه نشده است و آمار نشان می‌دهد که مردم از وضعیت مبارزه با فساد رضایت کافی ندارند، بنابراین مدل مطالبه‌گری باید تغییر کند و “مبارزه با ظالمان کوچک و ظلم‌های بزرگ” ، به‌صورت جدی باید در تریبون‌های نماز جمعه مطرح گردد. باید مبارزه با فساد در حوزه کارآمدی و ناکارآمدی مطرح گردد و مضافاً، “جریان عدالتخواهی باید به دنبال مطالبات مردمی باشد” ، این کار باعث رشد امید در میان مردم و اعتماد به نظام می‌شود، از این رو باید شیوه جدید مطالبه‌گری در تریبون‌های نماز جمعه بیان شود و حوزه “ناکارآمدی”، به‌عنوان موضوع اصلی مبارزه با فساد پیگیری شود.
در ۲سال گذشته به واقعیت لمسِ‌به‌عمل گردید که امام جمعه‌یِ جوان و انقلابی محترم شهرستان دهدشت(حاج آقا شیخ علی وحدانی‌فر) مطالبه‌گری و مبارزه با فساد را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار داده‌اند، اما به نظر می‌رسد بایست طرح این گونه مسائل به صورت گسترده و مطالبه عمومی از سوی عموم مردم در جامعه مطرح شود، البته طرح اینگونه مسائل در تریبون نماز جمعه موضوعیت دارد؛ اما اصل کار این است که با مردم سخن بگوییم و از آنها بخواهیم که به صورت عمومی این مطالبات را دنبال کنند.
مطالبه‌گری را از سیاست‌های مهم نماز جمعه و ستاد آن بایست باشه، زیرا مطالبه‌گری یعنی شنیدن صدای مردم و امام جمعه جوان شهرمان نیز به این موضوع واقفند و زیرا مطالبه‌گری ظرف مدت ۲سال حضور ایشان در شهر دهدشت، بیش از هر زمانی از تریبون‌های نماز جمعه صورت می‌گیرد و گرفته است و ما این موضوع را در عمل ثابت شده می‌بینیم و درکِ در منطق و انصاف خود نیز داریم.
بیان مطالبات مردم در خطبه‌های نماز جمعه، از نکات بارز برای مبارزه با فساد و رفع دغدغه‌های موجود است، پس وقتی که مردم، دفترِ امام جمعه‌یِ شهرشان را پناهگاه خود می‌دانند و امام جمعه نیز مسائل و مشکلات آن‌ها را به گوش مسئولان می‌رساند و انتظار می‌رود با انگیزه بیشتر و روحیه انقلابی نسبت به حل آن‌ها اقدام لازم صورت گیرد، به مانند این ۲سالی که گذشته…
از برادر ارزشمندم خواهشمندم که به صورت مکرر و متوالی برای پیگیری و حل مشکلات مردم با مسئولان جلسات برگزار نمایید و تا مسئولانِ شهری و استانی بدون از واسطه در جریان این مشکلات مردم و شهروندان قرار گیرند. همانگونه که آگاهیم که برخی از مشکلات در جلسات حضوری با مسئولان به آنها منتقل شده و حل شده است. جلسات اگه با حضور فرماندار و استاندار تشکیل شود، اثربخشی و مطلوبیت و کیفیتِ عملِ بیشتر و بهتری خواهد داشت، هرچند که البته مشکلات مردم متنوع است و اهم این مشکلات اقتصادی و معیشتی است و مردم باصفای دهدشت متوجه پرچمداری امام جمعه در مطالبه‌گری هستند و امام جمعه در اجتماعات مردمی حضور می‌یابد و مشکلات آنها را می‌شنود و ایشان نیز تمیز می‌دانند که “یکی از مصادیق عدالت و مطالبه‌گری، حمایت از مطالبه‌گران باانصاف است”.
جایگاه مطالبه‌گری را در نهاد امامت جمعه بسیار مهم می‌باشد، زیرا عدالت از شرایط امام جمعه است و امام جمعه باید فردی عادل باشد، بنابراین نهاد امامت جمعه خود را ملزم به رعایت این اصول دانسته و در تلاش باشد تا همیشه به آن عمل کند. و نیک می‌دانیم که روش مطالبه‌گری امام جمعه متفاوت است و اینکه برخی فکر کنند که امام جمعه باید هر هفته در خطبه نماز جمعه تاخت و تاز داشته باشد، این یک تعریف ناقص است. رایزنی با مسئولان، قبل از استفاده از تریبون نماز جمعه یکی از وظایف ائمه جماعات به شمار می‌رود.
عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری از مسئولان در نهاد امامت جمعه، شکل‌های مختلفی دارد، که یکی از این اشکال، مطالبه‌گری به شکل حضوری است و امام جمعه، قبل از طرح برخی مسائل در تریبون، رایزنی‌های لازم را با مسئولان در فضای آرام به صورت خصوصی انجام می‌دهد، اگر این مطالبه‌گری محقق شد در فضای نمازجمعه از آن مسئول تقدیر می‌شود و اگه نشد بایست در تریبون نماز جمعه رسا و واضح مطالبه گردد.
مجدد عرض به قلم می‌گردد که مطالبه‌گری در اصل، باید از طرف مردم در اجتماع صورت بگیرد، یعنی باید فرهنگ‌سازی به‌گونه‌ای باشد که مردم مطالبه‌گر عمومی باشند و این موضوع نیاز به ساز و کار خاص خودش دارد.
برای رضایت مردم بایست یک مسئله را باید ابتدا به صورت عملی پذیرفته باشیم و آن اینکه از ایجاد غوغاسالاری و هرج و مرج در فضای شهر جلوگیری گردد؛ از نظرم بنده‌ی حقیر این یعنی علاوه بر خود امام جمعه شهر حاج آقا وحدانی‌فر ، مسئولانِ دفتر و اعضای ستاد او نیز بایست نقش پدر معنوی را در سطح شهر داشته باشند و آرامش، همفکری، هم‌افزایی و برادری را القاء کنند و از ایجاد اختلاف و وارد شدن به نزاع‌های سیاسی و یا اجتماعی به‌جد پرهیز گردد. البته گاهی اوقات رفتار برخی از افراد که مُلبس به لباس پیغمبر بودند به نحوی برخلاف این هدف بوده و همین باعث می‌شود نتوان رسالت اصیل و اولویت‌دارِ را به نحو احسن صورت گیرد. و می‌توان اذعان داشت که این روزها در فضایِ بی‌دروپیکرِ فجازی، بعضاً دارد آبروی افراد مطالبه‌گر، ولایی و انقلابی برده می‌شود و این نشان می‌دهد برای جلوگیری از غوغاسالاری‌ها باید بتوانیم یک جامعه اخلاقی و منظم بسازیم. باید مراقب بود که ما به عنوان قشر حزب‌اللهی جامعه به دشمن برای ایجاد این هرج و مرج در هیچ سطحی کمک نکنیم. باید بپذیریم که خیلی از ما هنوز آنگونه که باید، ملزم به رعایت نظم نیستیم و وقتی خودمان نظم نداشته‌باشیم زمینه‌سازِ بی‌نظمی را در جامعه هم فراهم آورده‌ایم. و یک مورد که گاهاً پرسش خیل از دوستداران است این مورد می‌تواند باشه که اگر بنا باشه ما از سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بخواهیم بابت مجموعه نمازجمعه، کمک مالی بگیریم آیا می‌توان از آنها در زمانی که نیاز است انتقاد یا مطالبه نمود!؟
برای همین موضوعات است که عرض می‌گردد که نماز جمعه و حتی حوزه‌ی علمیه باید مستقل و مردمی اداره بشود. وظیفه اول این باشد که دین‌دارانه در عرصه اجتماع فعالیت کرد. گاهی ممکن است خیلی کارها کرده باشیم اما با ندانم‌کاری و سهواً آن را خراب کنیم. درحالی اگر این رویه را درست انجام دادیم و بدهیم، یک قدم جلوتر خواهیم بود. اگر نهادهای امام جمعه مستقل و مردمی باشند، آنگاه به شکل مطلوب نیز می‌توان مطالبه عدالت کرد، اما اگر اهل عدالت نباشیم نمی‌توان برای اصلاح جامعه تلاش کنیم و به نتیجه برسیم. باید در جامعه مطالبه‌گری صحیح و منطقی داشته باشیم و اگر در جامعه‌یِ ما مطالبه‌گری نباشد امید در جامعه نابود خواهد شد. اما مطالبات باید مودبانه باشد و ادب و آبروی افراد را برای مطالبه‌گری زیر پا نگذاریم. در تولیدات رسانه‌ای هم همین مسئله باید رعایت شود و حفظ ادب و رعایت اخلاق در همه‌ی این عرصه‌ها باید اولویت داشته باشد. وقتی ما مطالبه گری و انتقادی نسبت به یک مسئول داریم باید این نکته را هم در نظر بگیریم که هر کاری که یک مسئول انجام میدهد یک‌ سری مقدمات و ملاحظات دارد که گاهی ممکن است از آن مطلع نباشیم. البته این نکته به این معنا نیست که مطالبه و انتقاد نباشد اما باید همه جوانب را در نظر گرفت و به اخلاقی‌ترین شکل ممکن، نقد و مطالبه کرد. این مهم، باید مورد توجه همه رسانه‌ها و دست‌اندرکاران ستاد نیز قرار بگیرد.
مطالبه‌گری زمانی نتیجه می‌دهد که پشتوانه مردمی داشته باشد.
نماز جمعه یکی از تریبون‌های اصلی برای طرح مشکلات جامعه است، یکی از مطالبات همیشگی ائمه جمعه، تشکیل جلسات با جوانان و اقشار مختلف مردم است. ضرورت استفاده از  ظرفیت جوانان در نماز جمعه و ستادِ اجرائی آن با توجه به جایگاه این قشر در آینده جامعه و پتانسیل و ظرفیت‌های بالای جوانان در عرصه‌های مختلف که بارها در دوران تحریم به نمایش گذاشته شده و سیلی محکمی بر دشمنان زده‌اند.
خدا رو شکر این مدت که امام جمعه جوان و انقلابی شهر دهدشت(حاج آقا وحدانی‌فر) انجام وظیفه و خدمت می‌نمایند، مطالبه‌گری در نماز جمعه انجام می‌شود و این مسئله قابل مشاهده است، البته مطالبه‌گری و پیگیری مشکلات مردم منحصر به خطبه‌های نماز جمعه نیست؛ چرا که نهاد نماز جمعه فقط محدود به خطبه‌ها نیست، به همین خاطر به مکرر شاهد بوده و مطلع‌ایم که در جلسات و حتی به صورت خصوصی و میدانی نیز مشکلات مردم پیگیری می‌شود.
و نیز تمیز می‌دانیم که مطالبه‌گری زمانی نتیجه می‌دهد که پشتوانه مردمی داشته باشد و مردم هم مطالبه کنند، برای همین مهم قبل از کرونا و حتی در زمان همه‌گیری کووید۱۹، تلاش شد هر هفته یکی از مسئولان پیش از خطبه در نماز جمعه به ایراد سخنرانی درباره مسائل و مشکلات بپردازد اما متاسفانه مردم حداقل نیم ساعت قبل از اذان حاضر نشدند یا نمی‌شوند
و یا میز خدمت در نماز جمعه توسط برخی ادارات تشکیل شد ولی عملاً مورد استقبالی که منتج به نتیجه‌ای اثربخش باشد قرار نگرفت!
در برخی از موارد نیز شاهد این بودیم که مطالبه‌گری‌های نماز جمعه توسط مردم پیگیری نشد، با همه این‌ها، مطالبه‌گری توسط امام جمعه جوان و انقلابی شهرمان در خطبه‌های نماز جمعه انجام شده و می‌شود که نمونه آن‌ها، مسئله اشتغال و بیکاری جوانان، تشکیل جلسات شورای اداری در شهرستان‌، توجه سالن‌های ورزشی، جذب جوانان بیکار بومی در شرکت‌ها و … مطالبی است که بارها در خطبه‌ها و جلسات استانی و شهرستانی مطالبه شده است.
وهمچنین در این دوسال گذشته (فروردین۹۹ تا فروردین۱۴۰۱) اقدامات ارزشمند و انقلابی از حجت السلام والمسلمین وحدانی‌فر را شاهد بودیم و عملاً لمس کرده ایم از جمله:
+پاسخگو نمودنِ مدیران در سطح شهرستان و استان
+توجه خاص به مناطق روستایی و عشایری دورافتاده در جهت رفع مشکلات و دغدغه‌های آنان
+استمدادطلبی از طریق رصد میدانی و تریبون نماز جمعه در جهت رفع مشکلات بخش دیشموکِ مظلوم
+انعکاس فریادِ بی‌صدایِ ۲۸ساله‌یِ مالکان زمین‌های بسیجیان و گرفتن مجوزِ آزادسازیِ آن‌زمین‌ها، با همکاری دیگر مسئولین شهرستانی و استانی
+پیگیری مستمر در زمینه احداث سد آبریز_مارون۲؛ هم از طریق تریبون نماز جمعه و هم نشست‌های مطالبه‌گری و تبیین موضوع
+شناسایی قشر آسیب‌پذیر در مناطق روستایی و سعی در زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفتنِ آنان
+انعکاس صدای بی‌صدای ناشنوایان و راه‌اندازی هیات مذهبی ناشنوایان در شهرستان و همچنین اهمیت به اشتغال این قشر مظلوم(به عنوان نمونه: کارواش ناشنوایان دهدشت )
+تاخیر در به سرانجام رساندن مسکن مهر دهدشت را غده‌سرطانی دانستند ودلیل آن را ناشی از مسئولیت‌دادن به افرادِ بی‌مسئولیت و ناکارآمد عنوان داشتند.
+تجهیز و اختصاص مصلای امام خمینی(ره) دهدشت جهت واکسیناسیون و رفاه حالِ بیماران کرونایی (در اختیار ستاد کرونای شهرستان کهگیلویه قرار داد.)
+مطابق بیانیه گام دوم انقلاب اعضای ستاد نماز جمعه شهر متشکل از جوانان متدین و مومن گردید.
+مدیریت و ساماندهی مسجد جامع شهر و میدان دادن به جوانان در تنوع فعالیت‌های فرهنگی آن
+ساماندهی، مرمت و احیای مسجد تاریخی و متروکه مربوط به دوران صفویه در بافت بلادشاپور دهدشت
+راه‌اندازی پویش سه‌شنبه‌های شهدائی و دیدار با خانواده های شهداء
+همچنین ۵مرداد۱۴۰۰به مناسبت سالروز اولین اقامه نماز جمعه کشور، ایشان از بین ۹۰۰ ائمه جمعه کشور برای سخنرانی در شبکه یک سیما دعوت گردید که این یک برند برای استان محسوب می‌گردد و اعتماد به جوانان
و…..
طی دوسال اخیر هیچ حوزه‌ای از نگاه تیزبین و فریاد مطالبه‌گری حجت‌الاسلام والمسلمین علی وحدانی‌فر جا نماند و مشاهده شد و می‌شود که همواره صدای رسای مردم بوده و هر آنجا که باید نقد می‌کنند و مسئولان را به پاسخگویی وا می‌دارند و آنجا که نیاز باشد جانانه حمایت می‌کنند که به عنوان مثال از ورزش هندبال در خطبه‌ها حمایت کردند مشکلات آنها را به گوش مسئولین رسانند ظرفیت‌ها را گفتند که امروز به عنوان یک مدال افتخار در کشور برای شهرستان افتخار آفرینی می‌کنند.
و اما
گاهی هم یک مشکل با وجود پیگیری‌ها حل نمی‌شود، اما بیان این موارد در خطبه‌ها که خیلی هم کم است اشکال ندارد و البته نباید به محض دیدن مشکلی در دستگاه‌ها و ادارات آن را در خطبه‌ها مطرح کرد، زیرا موجب اختلاف از یک طرف و تشویش اذهان عمومی از طرف دیگر می‌شود، البته شنیدن و پیگیری مشکلات مردم از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به نهاد نماز جمعه است و به این توصیه بایست عمل شود و خدا رو شکر تا الان در این راستا در حرکتی مثبت بوده و هستیم.
و
برخی از موارد که انتظار می‌رود بیش از پیش جامعِ عمل به خود گیرد و انتظار داریم تلاش مضاعف صورت گیرد: استفاده از جوانان در مسئولیت‌ها در سطح شهرستان، “جذب جوانان بیکار و تحصیلکرده بومی در شرکت‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و سایر مراکز تولید اشتغال در استان یا خارج استان” ، حمایت از مشاغل و کارگاه‌های تولیدی کوچک و خانگی، جدیت در استقرار و سکونتِ مسئولانِ ادارات در خودِ شهرِ دهدشت ، مطالبه‌گری بیشتر مشکلات مردم و شهرستان در نماز جمعه، انتقاد از حضور نداشتن مسئولان در نماز جمعه و ارتباط نگرفتن آنان با مردم، خروج منابع نقدی از شهرستان بخاطر اینکه مردم خیلی از کالا و اجناسِ عمده‌یِ مورد نیاز خود را از دهدشت تامین و خرید نمی‌کنند، نبود روحیه مطالبه‌گری و استفاده از نیروهای غیربومی در ادارات حتی نیروهای خدماتی و …

در آخر و ختم عرایض حقیر جوانان انقلابی بر خود لازم می‌دانند از اقدامات ارزشمند امام جمعه انقلابی، متعهد، دلسوز، پیگیر و مطالبه‌گر شهرستان دهدشت حجت‌السلام والمسلمین علی وحدانی‌فر که در طی دو سال ضمن بوجود آوردن زمینه وحدت و همدلیِ بیشتر در بین مسئولین فارغ از نگاه و جناحِ سیاسی و همچنین ارتباط با جوانان، ارتباط صمیمی با مردم، ترویج اندیشه و عمل انقلابی، ارتباط با علما و روحانیون، افزایش اثرگذاری و غنای محتوایی نماز جمعه و همدردی با مردم مستضعف تشکر و قدردانی و سپاسگزاری نموده و با تاکید بیشتر بر توجه بیش از پیش به مسائل و مشکلات شهرستان و پیگیری از مسئولین مربوطه با همدلی و اتحاد برای حل مشکلات، تلاش مستمر را تا برطرف شدن مشکلات و موانع سرلوحه کار قرار دهید که ان‌شاءالله همینطور است و خواهد بود و شد.
در پایان ضمن اعلام حمایت از مواضع بحق و مطالبه‌گری عالمانه حجت‌السلام والمسلمین حاج آقا شیخ علی وحدانی‌فر، امیدواریم تحـت توجهات حضرت ولی عصر (عج) و زعامت مقام معظم رهبری مدظله العالی در پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران موفق و پایدار باشید.

سربازی کوچیک از سربازانِ حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی:
《احمدطاها سعادتیان》

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.