کد خبر : 15901
دیدگاه‌ها برای سردرگمی مردم و اصناف در دور دوم کالابرگ فجرانه بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اسفند 1402 - 0:38
-

سردرگمی مردم و اصناف در دور دوم کالابرگ فجرانه

سردرگمی مردم و اصناف در دور دوم کالابرگ فجرانه

به گزارش پایگاه خبری عصر کهگیلویه ” طرح کالابرگ الکترونیک ازخرداد ماه جاری با اولویت سه دهک پایین جامعه و بتدریج هفت دهک اول درآمدی مشمول یارانه تشویقی به میزان ۱۲۰هزارتومان به ازای خرید نقدی ۲۰۰هزارتومانی کسر از حساب یارانه سرپرست خانوار آغازشده است . طرحی که درآن با هدف ارتقای امنیت غذایی خانوار شامل

به گزارش پایگاه خبری عصر کهگیلویه ”
طرح کالابرگ الکترونیک ازخرداد ماه جاری با اولویت سه دهک پایین جامعه و بتدریج هفت دهک اول درآمدی مشمول یارانه تشویقی به میزان ۱۲۰هزارتومان به ازای خرید نقدی ۲۰۰هزارتومانی کسر از حساب یارانه سرپرست خانوار آغازشده است .
طرحی که درآن با هدف ارتقای امنیت غذایی خانوار شامل یازده قلم کالای اساسی قند،شکر،ماکارونی ،روغن مایع،تخم مرغ ،مرغ،ماست کم چرپ ،پنیر،شیرکم چرپ،حبوبات ،برنج،می باشد .
در بهمن ماه دولت با تغییر زمان پرداخت یارانه ۳۰۰و۴۰۰هزارتومانی وبا عنوان طرح کالا برگ فجرانه به مدت ۳ماه از تاریخ ۱۷بهمن تا ۱۷اردیبهشت با اعتبار هرنفر ۲۲۰هزارتومان برای دهک های اول تا هفتم درآمدی بدون پیش شرط و وجه نقد اجراشد .
در دور اول که تا ۱۷اسفند فعال بود هر نفر برحسب مقدار تعیین شده از همه یازده قلم کالای اساسی به میزان ۲۲۰هزارتومان از اعتبار سرپرست خانوار کسر می شد به نوعی در کارتخوان فروشگاه مبلغ منظور میشد و مشتری مختار به انتخاب کالا،(به غیر از یازده قلم اساسی )به مقدار مبلغ مورد نظر بود که تا حدودی باعث انحراف از هدف دولت که خرید از همه یازده قلم کالای اساسی بود می شد.
روزهای ابتدایی طرح فجرانه به علت بی اطلاعی مردم از طرح باعث شلوغی بیش ازحد فروشگاه ها و سواستفاده فروشگاه ها از مردم شد .
اصناف و مردم با توجه به وعده دولت بر روی کالابرگ فجرانه برای ماه دوم حساب ویژه ای بازکرده بودند.مردم منتظرو اصناف هم اقدام به تهیه اقلام یازده گانه با چک و سرمایه نقد کرده بودند اما دولت به یکبار با تغییر شیوه پرداخت اعتبار فجرانه باعث اعتراض شدید اصناف ونارضایتی مردم شده است .
در طرح جدید که مصادف با شروع ماه مبارک رمضان وعیدنوروز می باشد سرپرست خانوار باید برای برخورداری از اعتبار ۲۲۰هزارتومانی مبلغ ۵۲۳هزارتومان خرید نقد بصورت کسر از حساب انجام دهد .به نوعی قیمت هریک از اقلام یازده گانه به قیمت سال ۱۴۰۱محاسبه و اختلاف آن با کالابرگ فجرانه جبران می شود.
طرحی که به نوعی یارانه تشویقی سابق می باشد باتوجه استقبال کم مردم وناتوانی مردم در تامین پول نقد عملا برای شهرستان های محروم دور از دسترس می باشد .
محمد صاحب سوپرمارکتی که با چک ونسیه اقدام به تهیه اقلام نموده از وضعیت و شرط دولت برای استفاده از کالا برگ فجرانه معترض بود وخواستار تجدید نظر دولت و وزارت رفاه برای مردم محروم وکسانی که عمدتا تحت پوشش نهاد های حمایتی هستند شد.
زنی هم که با امید استفاده از طرح به مغازه مراجعه کرده بود ناراحت ومعترض بود که اگر توان خرید نقدی داشتم نیاز به این تخفیف وکالابرگ نداشتم .
طبق بررسی های میدانی سیستم کالابرگ امروز غیر فعال بود.
هرچند طرح کالا برگ فجرانه طرحی ملی وسراسری می باشد وبا توجه به انحرافات واشکالات دور اول وتغییرسازکار دور دوم همه مردم و اصناف مخصوصا در مناطق کم تر برخوردار خواستار سهولت در استفاده از این کالا برگ می باشند.

خبرنگار: مصطفی امانت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.