کد خبر : 15962
دیدگاه‌ها برای معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی چنگلوا وبلوط بنگان همسایگان شرقی مارون بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 23:28
-

خبرنگار: مصطفی امانت

معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی چنگلوا وبلوط بنگان همسایگان شرقی مارون

معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی چنگلوا وبلوط بنگان همسایگان شرقی مارون
حاشیه رود مارون یا همان گدار مارون معروف زنده یاد حسین پناهی جاده قدیم دهدشت بهبهان درزمان جنگ تحمیلی بوده و به بیانی معبرالشهدا کهگیلویه می باشد.

پایگاه خبری عصر کهگیلویه”

آشنایی بامناطقی ناشناخته  ازکهگیلویه” جاذبه های طبیعی و تاریخی چنگلوا وبلوط بنگان همسایگان شرقی مارون؛
از دهدشت به سمت شهر سوق که حرکت می کنید بعد از چهار کیلومتر به تقاطع چنگلوا می‌رسی .جاده ای که شما را به منطقه تاریخی و گردشگری ناشناخته ای می رساند .از تقاطع که بگذری تلفیق صنعت و مزارع سرسبز گندم و تپه ماهور های کم ارتفاع باپوشش مرتعی وآب وهوای معتدل شما را به ادامه مسیر ترغیب می کند .
بعداز طی دوکیلومتر وعبور از بزرگترین کارخانه آجر کشور به دوراهی چنگلوا وبلوط بنگان(حاشیه سد مارون )می رسید سمت چپ شما رابه روستای چنگلوا با هفت اثر ثبت شده ملی تاریخی (مشتمل بر دو قلعه تاریخی ،سه امامزاده ،بافت تاریخی چنگلوا ومحوطه تاریخی گوربخیل )هدایت می کند .فاصله چنگلوا تا تنگ تکاب (محل کنونی سدونیروگاه مارون )و محل نبرد تاریخی آریوبرزن واسکندر مقدونی کمتر از ۱۵کیلومتر فاصله می باشد وبا توجه به اهمیت استراتژیک تنگ تکاب در اتصال سرزمین پارس به ارجان وعبور این مسیر ازکنار روستای چنگلوا و نزدیکی به بلاد شاپور ،بنظر میرسدحاشیه مارون از نقاطی است که نیازمند کاوش های بیشتر باستان شناسی می باشد.
دشتک های چنگلوا ،له گوشه وسوق را با همه سرسبزی که طی مسیر کنید بعد از طی ده کیلومتر به طبیعت بکر و قرق بلوط بنگان با تپه ماهور ها و ناهمواری های نسبتا مرتفع می رسید .
حاشیه رود مارون یا همان گدار مارون معروف زنده یاد حسین پناهی جاده قدیم دهدشت بهبهان درزمان جنگ تحمیلی بوده و به بیانی معبرالشهدا کهگیلویه می باشد.
بوی شکوفه ها وزیبایی بی نظیردرختان بادام و پوشش گیاهی با دریاچه زیبای سد مارون هر ساله مقصد طبیعت دوستانی است که غرب دهدشت را مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند.
فاصله حاشیه سد مارون یا همان قرق بلوط بنگان تا شهر دهدشت ۲۰کیلومتر می باشد که از دومسیر: دهدشت جاده چنگلوا بلوط بنگان وهم چنین ازمسیردهدشت ،سوق جاده چنگلوا ،بلوط بنگان قابل دسترسی می باشد .
با همه استقبال طبیعت دوستان متاسفانه این منطقه از نظر زیرساخت گردشگری در حد صفر می باشد .منطقه ای که می شود به قطب درآمدزای کهگیلویه تبدیل شود .
جاده دسترسی متاسفانه غیر ایمن ، فاقد آسفالت مناسب و پراز چاله و دست انداز می باشد .
زیر ساختی که به همت دولت باتعمیر وایمن سازی و آسفالت کردن جاده تا پایین دست ورساندن آن به گدارنارکون و دریاچه سد، باایجاد شناگاه ،سایت قایقرانی وایمن سازی فضا ،احداث آلاچیق و سرویس بهداشتی می توان به استفاده از فرصت های پیش آمده امیدوار بود.
اساسی ترین نیاز امروز تفرجگاه احداث وتعمیر جاده دسترسی و ایجاد سرویس بهداشتی و آلاچیق می باشد/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.