کد خبر : 11484
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 تیر 1402 - 21:32
-

آغاز مطالعات فنی سد پراشکفت در شهرستان بویراحمد

سید حسین رازیان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خبر داد/ آغاز مطالعات فنی سد پراشکفت در شهرستان بویراحمد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خبر داد/ آغاز مطالعات فنی سد پراشکفت در شهرستان بویراحمد
مطالعات فنی طرح سد و نیروگاه برقابی پراشکفت بویراحمد بویراحمد به عنوان یکی از سد‌های مهم مخزنی استان و کشور آغاز شد.

آغاز مطالعات فنی سد پراشکفت در شهرستان بویراحمد

عصر کهگیلویه و به نقل از کبنا/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات فنی طرح سد و نیروگاه برقابی پراشکفت بویراحمد به عنوان یکی از سد‌های مهم مخزنی استان و کشور آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات فنی طرح سد و نیروگاه برقابی پراشکفت بویراحمد به عنوان یکی از سد‌های مهم مخزنی استان و کشور آغاز شد.
آرش مصلح اظهار کرد: سد و نیروگاه برقابی پراشکفت با هدف کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه کبکیان، بهبود کشاورزی اراضی پایین دست، تنظیم کمی و کیفی جریان رودخانه برای طرح‌های پرورش ماهی، تأمین آب شرب بخش کبکیان و مناطق پاتاوه و روستا‌های مسیر، تولید انرژی برقابی و سازگار با محیط زیست و نیز توسعه گردشگری با حجم ۲۰۲ میلیون مترمکعب وارد فاز مطالعات فنی شد.
وی افزود: این سد از نوع بتنی و در صورت احداث باعث رونق تولید، اشتغال و تحول در منطقه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سد پر اشکفت بعد از گذشت سال‌ها از مرحله امکان سنجی با پیگیری مجموعه آب منطقه‌ای و همکاری مقامات استان با تقویت ردیف اعتبار مطالعاتی رسما وارد فاز مطالعات فنی مهندسی شده و یکی از مشاورین با تجربه ملی این مطالعات را انجام خواهد داد.
بنا بر این گزارش، سد کاملاً درون استانی و ۱۰۰ درصدی بهره‌مندی سد برای کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد علی رغم برخورداری از منابع قابل توجه آب و نفت با مشکلاتی نظیر بیکاری و به به تبع آن روند فزاینده مهاجرت جمعیت جوان روبروست.
برای مقابله با چنین چالش‌هایی می‌بایست مهم‌ترین شاخصه اصلی استان که منابع آب فراوان است را مورد مطالعه قرار داده و بر اساس شرایط توسعه متوازن منطبق با شرایط معیشتی استان را به وجود آورد.
در این راستا برنامه‌های مهار آب‌های سطحی و زیرزمینی خروجی از استان و همچنین مدیریت و استفاده بهینه از از منابع آب مهار شده به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی توسعه مدنظر مدیران صنعت آب کشور و استان قرار گرفته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می‌رود.
این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می‌افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
اریا سه شنبه , ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

از قرار معلوم مسیولین سدسازی بنا دارند سادات محترم امامزاده محمود طیار س را که روستاهای محل سکونتشان از لحاظ نعمات خدادادی طبیعی و دسترنج نیاکانشان نسبتأ برخوردار است از خانه و کاشانه و ملک و وابستگی به تولید و اشتغال روانه حاشیه شهرها و دیار ناکجا آباد کنند. اون از سد خرسان که اهالی روستاهای دزدک، دوراه، گل چراوا ، بیژکن ،له سواره ،بنوا، لما، رودشتی، کتک ،مرغ چنار، ده پائین، منج، دشت بر سادات محمودی و اراضی زراعتی آبی، و دیم، باغات آنها را زیر آب می برد و مردمانش را آواره می کند این هم از سد پراشکفت، از قدیمی ترین سکونتگاه دائم و محل تولید محصولات باغی و کشاورزی در منطقه بویراحمد علیا با سابقه‌ای روشن از پرورش مردمانی دین دارو مهد علم و آگاهی که با احداث این سد به زیر آب خواهد رفت. اگر مسئولین هدفشان تأمین آب اراضی زیر دست است که از تنگ باوری به پائین زمینی که با آبیاری غرقابی آبیاری نشود وجود ندارد. اگر هدف تولید برق است کویر لوت و‌کویر نمک که بالای ۲۵۰ روز آفتابی در این مناطق میتواند با استفاده از پنلهای خورشیدی برق همه استانهای مرکزی و جنوبی ایران را تآمین کرد. مناطق جنوب گچساران که خالی از سکنه و بیشتر ایام سال دارای درجه حرارت بالا و آفتابی می باشد بهانه در دسترس نبودن منطقه مناسب برای تولید برق خورشیدی در استان را هم بر آورده می کند. پس چرا آواره کردن مردم به بهانه تولید برق؟!!!!!!

نظرات بسته شده است.