کد خبر : 13732
دیدگاه‌ها برای توت نده دنا، روستایی که در ورزش جهان نام آوری می کند بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 22:40
-

روستای توت نده در شهرستان دنا با قهرمانی در مسابقات پاراآسیایی ، نام استان کهگیلویه و بویراحمد را در قاره کهن و جهان سربلند کرده است.

توت نده دنا، روستایی که در ورزش جهان نام آوری می کند

توت نده دنا، روستایی که در ورزش جهان نام آوری می کند
سامان پاکبازی” و “علی پیروج مردانی” از شهرستان دنا ۲ قهرمانی هستند که در آخرین رقابت های آسیایی در هانگژوی چین بر سکوی قهرمانی آسیا ایستادند و نام ایران و دنای سرافراز را در جهان جاودانه کردند.

به گزارش عصرکهگیلویه، روستای توت نده با یک هزار و ۵۱۰ نفر جمعیت در ۱۷ کیلومتری جنوب شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا قرار گرفته است . جوانان این منطقه درس سخت کوشی را به خوبی از کوه دنا ،بزرگترین چین خوردگی های رشته کوه زاگرس آموخته اند.

محدودیت های جسمانی و ضعف زیرساخت های ورزشی هم نتوانسته جوانان دامنه های دنا را از درخشش در رقابت های آسیایی و جهانی بازدارد و بارها پرچم مقدس ایران اسلامی توسط جوانان این دیار در میدان های بین المللی به اهتزار درآمده است.

“سامان پاکبازی” و “علی پیروج مردانی” از شهرستان دنا ۲ قهرمانی هستند که در آخرین رقابت های آسیایی در هانگژوی چین بر سکوی قهرمانی آسیا ایستادند و نام ایران و دنای سرافراز را در جهان جاودانه کردند.

استان کهگیلویه و بویراحمد تنها با چهار ورزشکار در مسابقات آسیایی هانگژو در کشور چین حضور یافت و این مردان سخت کوش توانستند برای کاروان ورزشی کشورمان مدال آوری کنند.

علی پیروج جوان ۲۵ ساله کهگیلویه و بویراحمد در رشته پرتاب نیزه با رکورد ۶۳ متر و ۷۲ سانتیمتر موفق شد بر سکوی نخست آسیا بایستد و سامان پاکباز نیز در ماده پرتاب وزنه کلاس F ۱۲ با پرتاب ۱۶ متر و ۱۵ سانتیمتر قهرمان بازی های پارآسیایی هانگژو شد.

سامان پاکباز و علی پیروج که به عنوان اعضای تیم ملی ایران در تیم کم بینایان و نابینایان به مسابقات پارآسیایی در کشور چین اعزام شده بودند با درخشش در این مسابقات نشان دادند با پشتکار می توان با وجود معلولیت ، قله های ورزش آسیا را فتح کرد.

قهرمانان آسیایی الگوی ورزشکار شایسته

مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد گفت:موفقیت های این ورزشکاران که هر ۲ از اهالی شهر سی‌سخت و روستای توتنده در شهرستان دنا هستند افزون بر محدودیت های جسمانی در دل منطقه ای با کمترین امکانات مصداق خواستن ،توانستن است.

عین الله دهقان با اشاره به اینکه سامان پاکباز و علی پیروج از ورزشکارانی هستند که بارها از جایگاه ورزش کشورمان در جهان دفاع کرده اند افزود: منش پهلوانی همراه با توان جسمی از ویژگی های این ورزشکاران است که محبوبیت آنان بین مردم را بیشتر کرده است.

وی با یادآوری اینکه ورزشکاران با وجود کمبود زیرساخت های ورزشی در استان و محدودیت های جسمانی این ورزشکاران افزود:سامان پاکباز و علی پیروج الگوی جوانان شایسته و موفق در استان هستند.

وی تاکید کرد: کسب مدال طلای مسابقات پاراآسیایی کشور چین از سوی ملی پوشان کهگیلویه و بویراحمدی باعث شد نه تنها مردم استان بلکه همه هموطنان به چنین جوانان شایسته ای ببالند.

نقش ورزشکاران در انتقال فرهنگ اسلامی

نماینده ولی فقیه کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: حضور ورزشکاران در میدان های جهانی افزون بر سربلندی در عرصه های ملی ،انتقال فرهنگ ایرانی و اسلامی را به دنبال دارد.

آیت الله سید نصیر حسینی با اشاره به سجده شکر برخی از ورزشکاران کشورمان پس از موفقیت یا توسل به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)در لحظات نفسگیر مسابقه های بین المللی افزود: این رفتارها منجر به انتقال فرهنگ اسلامی به جهانیان می شود.

روحیه ولایتمداری

علی پیروج موفقیت های خود را افزون بر پشتکار، مدیون توکل به خدای متعال و توسل به نام حضرت عباس (ع) می داند.

 

او دفاع از آبروی ورزش کشور در مسابقات آسیایی و جهانی و لحظه اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران را بهترین ثمره تلاش هایش می داند و می گوید که در آن لحظه همه خستگی های ناشی از تمرینات آماده سازی از جان و تنم پاک می شود.

سامان پاکبازی نیز اعتقاد دارد که اگر روزی رزمندگان در میدان جنگ برای دفاع از کشور و عزت ایران تلاش می کردند امروز جوانان ایران در میدان های ورزشی برای نام ایران و اهتزاز پرچم کشورمان تلاش می کنند.

نگاهی به مهمترین موفقیت های ورزشکاران کهگیلویه و بویراحمد

علی پیروج در مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به مقام نایب قهرمانی و مدال نقره دست یافت، پیروج در آن مسابقات در رشته پارادوومیدانی و پرتاب نیزه با پرتاب ۶۴متر و ۳۰ سانتی متری خود موفق به کسب مدال نقره ماده پرتاب نیزه در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو شد.

 

سامان پاکبازی از شهر سی‌سخت نیز به عنوان یکی از نمایندگان ایران در بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۶ به ریودوژانیرو برزیل اعزام شد و در ماده پرتاب وزنه با پرتابی به میزان ۱۵ متر و ۹۸ سانتیمتر، پس از پرتاب‌گر اسپانیایی در جایگاه دوم ایستاد و به نشان نقره دست یافت.

پاکباز سال ۱۳۹۴ موفق به کسب ۲مدال طلا در مسابقات جهانی کره جنوبی، یک مدال طلا و یک مدال نقره در قطر و یک مدال طلا و یک مدال نقره در دبی در رشته های پرتاب دیسک و پرتاب وزنه شد.

او همچنین در مسابقات پارآسیایی جاکارتا در سال۲۰۱۸موفق به کسب مدال طلا شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.